Naar inhoud

Persoonlijk contact voor 55-plussers ook online belangrijk

Het gebrek aan persoonlijk contact en twijfels over de betrouwbaarheid zijn de belangrijke barrières voor de oudere generatie om online te winkelen. Toch verwacht 55 procent van de Nederlandse consumenten boven 55 jaar dat hun koopgedrag de komende twee jaar steeds meer zal verschuiven naar online. In de afgelopen twee jaar is al een toename te zien in het online aanschaffen van onder andere elektronica en reizen. Dagelijkse boodschappen worden door de oudere doelgroep nog maar zelden aangeschaft via online kanalen.

Beoordeling derden

Dit blijkt uit een onderzoek onder 800 consumenten van 55 jaar of ouder, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK in opdracht van e-commerce-partner Webloyalty. In het onderzoek naar winkelgedrag is ook een controlegroep van bijna 200 respondenten tussen de 18 en 30 jaar opgenomen. Het onderzoek laat zien dat de mening van anderen door de 55-plusser als zeer waardevol wordt ervaren. Wanneer er online wordt gewinkeld, geeft 91 procent van de respondenten aan gebruik te maken van reviews. Daarnaast spelen eerdere winkelervaringen voor 80 procent een grote rol in de uiteindelijke winkelkeuze. Dit is significant belangrijker voor de 55-plussers dan voor de 18- tot 30-jarigen.

Tastbaarheid producten

De belangrijkste reden om momenteel nog niet altijd online te shoppen, is voor 65 procent van de 55-plussers het niet kunnen voelen of zien van het product. Ook de onzekerheid over de betrouwbaarheid van een webshop (39%), het verplicht vooraf moeten betalen (37%) en het gebrek aan persoonlijk contact (34%) vormen belangrijke barrières voor deze generatie. Deze laatste factor is vooral opvallend, want onder de controlegroep van 18- tot 30-jarigen geeft slechts 15 procent dit als reden om niet online te winkelen.

Snelheid bezorging

Voor 61 procent van de jongeren vormen de verzendkosten juist één van de grootste barrières voor online shoppen. Betaalgemak blijkt voor de oudere generatie juist erg belangrijk. Bijna driekwart van de respondenten geeft aan websites te vermijden die geen eenvoudig betaalproces bieden. Wanneer 55-plussers online winkelen, gebeurt dit het vaakst via de laptop. Slechts 25 procent geeft aan weleens via de mobiele telefoon te winkelen. Onder jongeren is dit device een stuk populairder en geeft 57 procent aan weleens via de mobiel te shoppen. Verder blijkt de oudere generatie een stuk geduldiger dan de zogenaamde millennials. De jongere doelgroep hecht significant meer waarde aan snelle bezorging.

Relevantie doelgroep

Er lijkt een trend gaande te zijn waarin online retailers zich vooral richten op de zogenaamde millennials in onze samenleving. Dat is best opmerkelijk, want door de toenemende levensverwachting en de vergrijzing wordt juist de oudere doelgroep steeds relevanter, zeker ook vanuit commercieel oogpunt”, zegt Guy Chiswick, managing director Noord-Europa bij Webloyalty. “Als speler op de e-commerce-markt willen we retailers met dit onderzoek concrete handvatten bieden om juist voor die oudere doelgroep een relevante winkelervaring te creëren die aansluit bij hun wensen en behoeften. De 55-plussers worden nog niet altijd als belangrijke doelgroep erkend door retailers. Maar het is hoog tijd dat retailers deze doelgroep beter leren kennen en hun e-commerce-strategieën hierop gaan aanpassen. Want de 55-plus-consument heeft, net zo goed als de jeugd, de toekomst.”

Het onderhavige onderzoeksrapport 'Silver shoppers' kun je downloaden op de website van Webloyality.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie