Naar inhoud

Persoonlijk is niet persoonlijk genoeg meer in advertising

Hoe persoonlijker en relevanter een advertentie is, des te groter is de kans dat consumenten zich aangesproken voelen. Daarom wil je doelgroepen goed in beeld krijgen en op basis van bijvoorbeeld de browsehistorie en de aankoopgeschiedenis consumenten zo persoonlijk mogelijk aanspreken. Artificial Intelligence brengt die ontwikkeling in de overdrive. Dankzij kunstmatige intelligentie kunnen advertenties niet alleen toegespitst worden op de persoon, maar ook op het moment, de fase en context. Advertenties worden op deze manier hyperrelevant – de overtreffende trap van gepersonaliseerd.

Dat is mogelijk dankzij de krankzinnige hoeveelheid data die beschikbaar is die vrijwel real-time geanalyseerd kan worden. Artificiële intelligentie zorgt er vervolgens voor dat met de snelheid van het licht de juiste conclusies getrokken worden en de beste acties worden ingezet. Voor digitale advertentiecampagnes betekent het dat het juiste product bij de juiste consument onder de aandacht gebracht wordt op het moment dat de kans het grootst is dat deze het wil kopen.

Context is key

Dat gaat verder dan ‘Veel klanten die X kochten, hebben ook interesse in Y’. De context is key. In welke fase van de aankoop of de selectie zit de consument bijvoorbeeld? Is het nog browsen of is het al vergelijken? Of zoekt iemand op het allerlaatste moment nog een bevestiging dat de keuze geen miskoop is? Bij die context hoort ook het online gedrag. Hoe was de eerdere interactie met advertenties? Is er een verandering in het gedrag? Kijkt een jonge potentiële klant in een keer wat minder naar sneakers en vaker naar businesspakken?

Al die elementen spelen een rol bij niet alleen het beste moment waarop een advertentie kan verschijnen, maar ook bij welke sfeer, inhoud en kleur de advertentie heeft en waar die op de pagina geplaatst is. Het liefst wil je elke consument een volledig unieke benadering geven. En dat is tegenwoordig dus mogelijk met de enorme datasets en technologische ontwikkeling in artificial intelligence. Dankzij kunstmatige intelligentie komt de individuele gebruiker met een rijk profielin beeld en kun je min of meer voorspellen wat de volgende wens of de volgende aankoopbehoefte van die gebruiker is.

Online adverteren is voor een groot deel geautomatiseerd. Toch is het niet verstandig om het totale proces op de automatische piloot te doen. Er is altijd de noodzaak van een eigen touch en regie. Een aantal belangrijke aandachtspunten voor AI-advertenties:

1. Artificial intelligence in dienst van adverteerder én consument

Bij online adverteren gaat het vaak vooral om het bereik, de conversie en de kosten per bereikte klant. Het gaat minder om de consument zelf. Dat leidt nog wel eens tot ongelukken. Klanten kunnen zich niet alleen niet aangesproken voelen door dergelijke reclame-uitingen, maar krijgen mogelijk ook een afkeer van het betreffende merk. Juist dankzij artificial intelligence kunnen marketeers hun klanten veel beter begrijpen en hen hyperrelevante advertenties voorschotelen die hen op dat moment aanspreken. Dat is fijn voor de klant die echt iets aan die advertentie heeft en voor de marketeer die een betere respons en conversie krijgt.

2. Data bepalen de waarde van artificial intelligence

Garbage in, garbage out. Het is een oud gezegde dat zeker geldt voor artificial intelligence. Om goed te profiteren van kunstmatige intelligentie moet er door partners en medewerkers echt werk gemaakt worden van de data. Data van lage kwaliteit moeten eruit gezeefd worden en de toegepaste modellen moeten voortdurend worden gemonitord en bijgesteld om de beste resultaten en voorspellingen te realiseren.

3. Focus op mobiel

Uit een eigen onderzoek is gebleken dat tijdens Black Friday en Cyber Monday eind 2018 ruim 70 procent van de shoppers online heeft gewinkeld met een smartphone. Belangrijk voor online marketeers is dus een mobile first mindset. Dat gaat bijvoorbeeld om heel praktische zaken. Zo kan een webpagina die er op een desktop perfect uitziet de mist ingaan op mobiel. En pop-up-advertenties kunnen buiten het scherm vallen. Persoonlijk benaderen betekent ook benaderen op het juiste apparaat.

4. Context, context, context

Gepersonaliseerde advertenties gaan uit van de producten die de consument naar verwachting het meest aanspreken. Bij AI-advertenties draait het om context. De data die van een klant op shopavontuur worden verzameld, zijn veelal nogal onduidelijk en complex. Waarom klikte zij daar op die button en sloot hij toen de app af? Data analytics geeft geen antwoord op die vragen, artificial intelligence vaak wel. De algoritmes vinden patronen en die kunnen veel inzichten verschaffen.

Serieus aan de slag

Een onlinemarketeer heeft al veel technologieën de revue zien passeren – sommige handig, andere bij nader inzien overbodig.Artificiële intelligentie bevindt zich nog maar aan het begin van de mogelijkheden, maar bewijst nu al dagelijks dat het een enorme impact heeft op de advertentie-industrie. Wie echt het verschil wil maken en met individuele consumenten wil communiceren, moet serieus aan de slag met artificial intelligence.

Pepijn Breijder is managing director Benelux & Nordics bij marketingtechnologiebedrijf Criteo.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie