Naar inhoud

Persoonlijke data in ruil voor goed gepersonaliseerde aanbod

Personalisatie in digitale marketing is tegenwoordig een absolute must. 86 procent van de Nederlandse consumenten geeft aan dat het personaliseren van advertenties impact heeft op het aankoopgedrag in het online domein. Bovendien zegt 78 procent van de Nederlanders terug te keren naar een webshop als gepersonaliseerde acties worden aangeboden. Wel is het zaak personalisatie op de juiste manier vorm te geven, anders heeft het mogelijk een averechts effect.

Dit leert een onderzoek onder 1.028 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marketingbureau De Reputatiefabriek.

Personalisatie

Het personaliseren van advertenties heeft positieve effecten. Zo zegt 44 procent van de Nederlanders door personalisatie een herhaalaankoop te doen, 33 procent meldt aan vrienden en familie over het product of de dienst te vertellen en 32 procent geeft aan een positieve review te plaatsen. Ook wil 80 procent content blijven ontvangen na een aankoop. Als bij bedrijven geen moeite wordt gedaan om persoonlijk contact te onderhouden na een aankoop, neigt 52 procent van consumenten al snel weer naar een ander merk.

Opvallend is dat 31 procent van de Nederlandse consumenten aangeeft meer gepersonaliseerde koopervaringen in het online domein te willen. Zij zijn zelfs bereid om 16 procent meer te betalen voor producten of diensten als zij weten dat zij online een goede klantervaring krijgen, inclusief gepersonaliseerde aanbiedingen.

Risico’s

Ondanks de sterke behoefte van Nederlanders aan gepersonaliseerde content moeten marketeers wel oppassen en op een juiste manier personaliseren. Nederlandse consumenten hebben namelijk ook grenzen. 74 procent van de consumenten raakt gefrustreerd door content die niets te maken heeft met de persoonlijke interesses en 63 procent geeft aan geen aankopen meer te doen bij bepaalde merken vanwege slechte personalisatie-ervaringen. 44 procent geeft aan het vervelend te vinden als men overdreven lang met een campagne wordt geconfronteerd. 41 procent raakt ook geïrriteerd als men door het merk als een koper wordt behandeld, in plaats van als een individu.

Tips

Hoe zorg je er dan voor dat je als bedrijf niet de mist in gaat door personalisatie? 92 procent van de Nederlanders geeft aan dat merken de personalisatie als verhalen moeten laten aanvoelen in plaats van als advertenties. 68 procent heeft behoefte aan informatieve en educatieve campagnes. Daarentegen zegt 17 procent gevoeliger te zijn voor entertainment. 71 procent van de klanten waardeert het als de individuele loyaliteit wordt beloond, maar slechts 36 procent vindt dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. 64 procent van de klanten wil eens positief verrast worden door de favoriete merken.

Daarnaast geeft 83 procent van de Nederlandse consumenten aan bereid te zijn om persoonlijke data te delen in ruil voor de juiste gepersonaliseerde aanbiedingen, mits men controle heeft over wat er wanneer, waarvoor, door wie en hoe lang wordt opgeslagen. 52 procent deelt persoonlijke data voor directe productaanbevelingen. Let wel op, want 69 procent geeft aan dat transparantie over het gebruik van persoonlijke gegevens van cruciaal belang is voor het opbouwen van vertrouwen met een merk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie