Naar inhoud

Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk winnen PIM Marketing Literatuur Prijs 2016

‘Creating Value with Big Data Analytics’ van Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk is verkozen tot beste marketingboek van 2016. Dat heeft het Platform Innovatie in Marketing vandaag bekendgemaakt. De PIM Marketing Literatuur Prijs is dit jaar voor de 14e keer uitgereikt. Tijdens de drukbezochte presentatie in RAI Amsterdam mochten Karel Jan Alsem en Erik Kostelijk de award voor het ‘Beste Marketing Studieboek 2016’ in ontvangst nemen voor hun naslagwerk ‘Merkpositionering’.

Top 3 marketingboeken 2016

Uit meer dan 40 marketingboeken had de jury eerder 10 boeken geselecteerd die het predicaat ‘nominatie’ voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2016’, dé marketingliteratuurprijs van Nederland, hadden verdiend. Uit die 10 genomineerden is uiteindelijk de volgende top 3 gekozen:

1. Creating Value with Big Data Analytics – Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk (Routledge);

2. Service Excellence – Jean-Pierre Thomassen en Eric de Haan (Vakmedianet);

3. True Storytelling – Paul Hillesum en Amber Fransen (Van Duuren Management).

Creating Value with Big Data Analytics

“Big data is het thema van veel boeken”, stelt juryvoorzitter Hans Molenaar. “Helaas laat menig boek met dit onderwerp de lezer in opperste verwarring achter. Maar dat geldt niet voor dit winnende marketingboek. ‘Creating Value with Big Data Analytics’ heeft een treffende titel, want het boek ‘creëert waarde’. Het volumineuze boek creëert waarde voor marketeers die willen begrijpen wat zij met big data kunnen in de dagelijkse marketingpraktijk.”

Helder geïntegreerd model

“Het boek biedt ook houvast aan docenten en studenten die dit belangrijke onderwerp eigen willen maken”, duidt Molenaar. “De verschillende onderdelen die zijn beschreven, verdienen wellicht niet allemaal het etiket ‘vernieuwend’. Dit geldt echter wel voor het feit dat het geheel met een helder geïntegreerd model bij elkaar is gebracht, relevante onderdelen zijn behandeld en rijk onderbouwd is vanuit de academische literatuur.”

Waarde voor organisatie en klant

“Daarnaast zet het boek op fraaie wijze uiteen hoe big data zowel waarde creëert voor de organisatie als voor de klant”, vertelt Molenaar. “Dit laatste uitgangspunt maakt het boek uniek en zo waardevol. Bijzonder is tevens dat het boek gezamenlijk is geschreven door auteurs uit zowel de marketingwetenschap als de marketingpraktijk. Dat zien we niet vaak. Het boek haalt de magie en hype weg rond het thema big data, dat opeens zoveel goeroes kent.”

Combinatie van theorie en praktijk

“’Creating Value with Big Data Analytics’ is een pakkende combinatie van theorie en praktische handvatten waar zowel klanten, organisaties als marketeers veel waarde aan kunnen gaan ontlenen”, aldus Molenaar. “Een woord van dank is ook op zijn plaats voor de andere auteurs die zijn genomineerd. Het afgelopen jaar is de marketingliteratuur weer verder uitgebreid met goede en waardevolle onderwerpen.”

Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk

Andere genomineerde boeken

De overige genomineerden voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2016 prijs waren:

* Retail Marketing Strategy – Constant Berkhout (Kogan Page)

* Disruptive selling – Patrick Maes (LannooCampus)

* Handboek betekenisvol ondernemen – Kees Klomp (Business Contact)

* Share – Pieter van de Glind en Harmen van Sprang (Business Contact)

* Merkpositionering – Karel Jan Alsem en Erik Kostelijk (Noordhoff Uitgevers)

* Hoe agile is jouw strategie? – Sjors van Leeuwen (Van Duuren Management)

* Marketing met ballen – Rudy Moenaert en Henry Robben (Adfo Books)

Belangrijkste criterium

Het belangrijkste criterium voor de PIM Marketing Literatuurprijs is de mate waarin de auteur erin geslaagd is vernieuwende inzichten in het vakgebied marketing weer te geven. Daarnaast moet het boek in de periode van juli 2015 tot en met juli 2016 zijn gepubliceerd, vanuit het Nederlandstalige marketingvakgebied zijn ontstaan en inhoudelijk een duidelijk raakvlak met marketing hebben. Vorig jaar won het boek ‘Online Brand Identity’ van Joris Merks-Benjaminsen.

Beste Marketing Studieboek 2016

Voor de tweede keer op rij is dit jaar de prijs voor het ‘Beste Marketing Studieboek’ uitgereikt. De bijbehorende award mochten Karel van Alsem en Erik Kostelijk in ontvangst nemen voor het boek ‘Merkpositionering’. “Het innovatieve element is bij marketingstudieboeken veelal ondermaats”, licht Molenaar toe. “De prijs wordt dan ook niet ieder jaar uitgereikt. Dit jaar zat er een uitstekend boek bij dat de prijs verdient.”

Analyseren en herpositioneren

“‘Merkpositionering’ van Van Alsem en Kostelijk is een compact maar doorwrocht werk waarin veel recente wetenschappelijke inzichten over positioneren van merken worden behandeld”, verklaart Molenaar. “Het is een praktisch en handzaam boek dat studenten goed kan helpen bij het analyseren en herpositioneren van merken binnen de marketingstrategie. Het is daarom verplichte kost voor alle onderwijsinstellingen die marketing in hun pakket hebben.”

Samenstelling van de jury

De onafhankelijke jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2016 is voorgezeten door drs. Hans Molenaar, voorzitter PIM en directeur Beeckestijn Business School. De juryleden zijn:

* Prof. dr. Ruud Frambach (hoogleraar marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam);

* Drs. Wil Wurtz (CRM-partner bij CRUX Digital);

* Drs. Arend-Jan Nijhuis (directeur BlueOrangeGroup en vicevoorzitter PIM);

* Elsbeth Eilander (hoofdredacteur Tijdschrift voor Marketing en Marketing Online);

* Egbert Jan van Bel (onderzoeker, auteur en docent);

* Ment Kuiper (directeur IDMK Trainingen en directeur CustomerTalk);

* Drs. Frank van Delft (directeur CIM7, voorzitter Customer Information Platform en voorheen directeur NIMA);

* Sjaak Hoogkamer (hoofdredacteur MarketingTribune);

* Aljan de Boer (strateeg TrendsActive en bestuurslid PIM).

Met de PIM Marketing Literatuur Prijs wil het Platform Innovatie in Marketing de ontwikkeling van het marketingvakgebied stimuleren. De jaarlijkse prijs wordt uitgereikt aan die auteur die het beste slaagt in het weergeven van vernieuwende inzichten in het vakgebied marketing die een duidelijke toegevoegde waarde bieden aan de praktijk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie