Naar inhoud

Philips heeft de beste reputatie onder Nederlandse bedrijven

Philips blijft de beste reputatie genieten onder de toonaangevende bedrijven in Nederland. Ondanks het mogelijke risico van verwarring bij de klant met de afsplitsing van Philips Lighting van het voormalige moederbedrijf en de nieuwe focus op healthcare & well being, is het elektronicaconcern erin geslaagd om de nieuwe strategie aan te wenden om haar positionering rond healthy innovation te verscherpen.

Reputatie

Dat valt op te maken uit de jaarlijkse RepTrak-notering van het internationale onderzoeks- en adviesbureau Reputation Institute. Het instituut voert het onderzoek elk jaar uit en richt zich daarbij op de top 30 van de Nederlandse bedrijven. De beoordeling vindt plaats met behulp van een eigen tool. Daarmee wordt geanalyseerd hoe de bedrijven gedurende het jaar presteren op emotioneel vlak – zoals aanzien en vertrouwen – ten opzichte van de rationele motor achter de stijging in reputatie – zoals producten en diensten, bestuur, governance en maatschappelijk verantwoord ondernemen – en hoe zich dit vertaalt naar het gedrag van het publiek voor wat betreft de bereidheid tot kopen, ervoor werken en andere zaken.

Philips

Door de combinatie van succesvolle financiële prestaties, een chief executive officer in de persoon van Frans van Houten die de branche heeft geleid door aan te dringen op een circulaire economie en een bedrijfsstrategie die integraal is gekoppeld aan het doel van het bedrijf, blijft Philips toonaangevend in de Nederlandse branche wat betreft reputatie. Het is voor het elfde jaar op rij dat de onderneming aanspraak mag maken op deze titel.

Heineken en ASML

Heineken is het op een na hoogste genoteerde merk en de algehele leider op gebied van producten en diensten. Daarbij blijft haar communicatie-expressiviteit en -bekendheid voor een sterke reputatie zorgen. ASML genoot de op twee na beste reputatie in Nederland. Het bedrijf vertoont regelrecht leiderschap op de belangrijke aanjagers van reputatie op gebied van innovatie en op gebied van corporate social responsibility – een combinatie van maatschappelijk verantwoord ondernemen, governance en werkomgeving. Innovatie en CSR zijn goed voor meer dan 55 procent van de algehele drijfveren van de reputatie van een bedrijf, hetgeen het belang van deze kwesties weergeeft voor het Nederlandse publiek.

ING

Hoewel ING onlangs publiekelijk in de problemen is gekomen, geniet de bank de grootste reputatiegroei van alle bedrijven in de top 30. En terwijl de kritiek over de beloning van de chief executive officer een reputatie-effect op de korte termijn heeft, draagt de vooruitgang van ING in 2017 eraan bij dat het merk op de lange termijn geen schade oploopt.

Heldere strategie

“Het is bijzonder om te zien dat we steeds duidelijker worden gewaardeerd voor onze heldere strategische keuze om ons volledig op gezondheids-technologie te richten”, stelt Hans de Jong, president van Philips Nederland. “Belangrijk daarbij is dat de waardering van het publiek breed over de criteria verder gestegen is ten opzichte van vorig jaar. Daarmee is Philips met recht een vertrouwd merk. Al elf jaar aan de top van het bedrijfsleven met een ijzersterke reputatie, daar werken we iedere dag met 11.500 werknemers in Nederland hard aan. En dat maakt mij trots.”

Technologie

“Ons internationale onderzoek voor de bedrijven in de top 100 toont aan dat reputatie en steunend gedrag afneemt onder het algemeen publiek”, vertelt Cees van Riel, oprichter van het Reputation Institute. “Voor Nederlandse bedrijven in de top 30 zien we echter een tegenovergestelde trend met een toename van 1,2 punten in steunend gedrag. Met name technologiebedrijven hebben wereldwijd te kampen met een afnemende mate van waardering. De Nederlandse technologiegiganten, zoals Philips, ASML en KPN, laten daarentegen een veel positievere trend in waardering zien onder het algemeen publiek.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie