Naar inhoud

Philips maakt comeback met navigatiesystemen

In september komt electronicagigant Philips met een nieuwe reeks mobiele navigatiesystemen. Daarmee gaat het bedrijf rechtstreeks de concurrentie aan met Tomtom. In 1999 verkocht Philips de autonavigatie-afdeling Carin nog aan de Siemens-divisie VDO.

Philips Navigatie

'Dat was business-to-business, de producten die we nu lanceren zijn direct gericht op de consument', vertelt een woordvoerder van Philips in het Financieele Dagblad . 'De markt voor persoonlijke navigatieproducten is een interessante groeisector voor ons.'

Traditioneel werden navigatieproducten standaard ingebouwd in (lease)auto's en verkocht via contracten met de autofabrikanten. Nu bestaan losse navigatieproducten ook al een tijdje, maar lagen de prijzen in de buurt van de zakelijke (inbouw)markt. De komst van Tomtom - en vooral de aanzienlijk lagere pricing die de nieuwkomer hanteerde - heeft de markt helemaal opengebroken. Philips komt met een productrange die de concurrentie moet aangaan met de Tomtom Go-range. Maar dan lichter en volgens Philips ongetwijfeld ook beter natuurlijk. Qua prijs gaan de modellen vanaf € 399 kosten, goedkoper dan de Go-range van Tomtom, maar die hebben nog een basismodel (Tomtom One) in de aanbieding voor € 349.

Al met al lijkt het de laatste tijd wel flink dringen in de markt voor persoonlijke navigatieproducten. Naast de 'oudere' GPS-leveranciers (zoals Garmin ,Navman en VDO Dayton) en een aantal Aziatische prijsvechters hebben ook leveranciers als Packard Bell, Blaupunkt en LG nieuwe producten geïntroduceerd. De vraag is dus of de GPS-taart groot genoeg groeit voor zoveel mee-eters.

Bron: Het Financieele Dagblad / redactie ITcommercie
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie