Naar inhoud

Piek in pakketleveringen loopt in Nederland nu nog verder op

De strengere maatregelen om te trachten de COVID-19-pandemie in Nederland onder controle te krijgen, betekenen onder andere een sluiting van de niet-essentiële winkels tot en met dinsdag 19 januari 2021. De harde lockdown die premier Mark Rutte op maandag 14 december 2020 in een televisietoespraak bekend heeft gemaakt, leidt ongetwijfeld tot topdrukte bij webwinkels. Daarmee komt de tijdige levering van pakketten voor Kerstmis onder hoogspanning te staan.


Tijdige bestelling van kerstcadeaus

Toch bestellen slechts twee op de drie Nederlanders (66%) hun cadeaus voor de kerstdagen bij e-commercebedrijven momenteel eerder dan voorgaande jaren, om er zeker van te zijn dat de pakketten op tijd bezorgd worden. Dit blijkt uit een onderzoek onder bijna 1.100 Nederlandse consumenten die weleens online bestellen, dat vlak voor de afkondiging van de vergaande lockdown is uitgevoerd door transportmanagementservice Wuunder. Dat deze Nederlanders hun cadeaus online eerder bestellen dan voorheen, komt mogelijk omdat ze weinig vertrouwen hebben in de bezorgdiensten. 64 procent denkt namelijk dat de pakketbezorgdiensten de drukte van de kerstdagen niet aankunnen.

Oplopende piek in pakketleveringen

Uit de data-analyse ‘Wuunders Pakketradar’ blijkt dat in week 51 van 2020 de levertijden van pakketten oplopen. Er zijn vooral hogere levertijden voor zendingen opgehaald op maandag (1,7 dag), donderdag (1,7 dag) en vrijdag (2,2 dag). De hogere levertijden aan het eind van de week worden veroorzaakt doordat veel consumenten deze week beginnen met het aankopen van kerstcadeaus. De pakketdrukte van deze week wordt ook veroorzaakt doordat 18 procent van de pakketten van week 50 op dit moment nog geleverd moet worden.

Verwachting levertijden van pakketten in week 51 van 2020 in Nederland

Extra verzendkosten geen optie

Ondanks dat ze er weinig vertrouwen in hebben dat de pakketbezorgdiensten de drukte in de aanloop naar Kerstmis dit jaar aankunnen – en dus te zien is dat de pakketdrukte inderdaad oploopt – willen de meeste Nederlanders niet extra betalen, om de zekerheid van ‘Vandaag besteld, morgen geleverd’ te hebben. 63 procent vindt extra verzendkosten het namelijk niet waard, om er zeker van te zijn dat de online bestelde cadeaus op tijd bezorgd worden.

Thuisbezorging van kerstcadeaus

Nu Nederlandse huishoudens tijdens Kerstmis maximaal drie gasten mogen ontvangen, kunnen veel Nederlanders op 24, 25 en 26 december niet op bezoek bij familie of vrienden. 32 procent geeft aan daarom de cadeaus – voor mensen die niet bezocht mogen worden vanwege de getroffen maatregelen – bij de gelukkigen thuis te laten bezorgen. Het online bestellen van cadeaus is soms nog wel uitdagend, want een derde (34%) is bij een aankoop online nog wel eens bang het per ongeluk op een onbetrouwbare site te bestellen.

Feestdagen drukker dan ooit tevoren

“Dit jaar is het bestelverkeer rond de feestdagen drukker dan ik ooit heb meegemaakt”, duidt Jeroen Gehlen, co-founder van Wuunder. “Bij webshops is stevig ingezet op het naar voren halen van bestellingen, om zo de drukte te spreiden. Zowel onze data-analyse als deze onderzoeksresultaten laten zien dat een echte piek in de aanloop naar Kerstmis dit jaar niet te voorkomen is. Webwinkels doen er goed aan zo transparant mogelijk te communiceren over de levertijden en waar mogelijk extra opties aan te bieden voor snellere – maar dan duurdere – verzending. De meerderheid van de Nederlanders kiest naar verwachting niet voor die optie. Het hebben van die mogelijkheid draagt echter al wel sterk bij aan een positieve klantbeleving. Want als webwinkelier wil je natuurlijk dat ook na de feestdagen consumenten voor jou kiezen.”

Foto: PostNL

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van customer experience? Dan is de opleiding Customer Experience & Journey Management wat voor jou!

  • In deze opleiding leer je de principes van customer experience, hoe je een goede customer journey in kaart brengt en hoe je kunt analyseren waar de verbetermogelijkheden liggen.
  • Binnen vier maanden beheers je de strategie en praktijk van customer experience & journey management.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie