Naar inhoud

“Pinterest is een sterk onderschat medium voor leadgeneratie”

In de voortdurende speurtocht naar potentiële klanten maken organisaties veelvuldig gebruik van de sociale media. Met campagnes op Facebook wordt beoogd consumenten te bereiken en te verleiden. En LinkedIn is inmiddels een populair podium voor zakelijke markten. Maar de vraag is gerechtvaardigd of dit de optimale kanalen voor leadgeneratie zijn. En waarom niet meer pijlen gericht worden op Pinterest. Een medium met veel bezoekers met een duidelijke koopintentie. En bovendien een geschikt netwerk voor effectieve zoekmachineoptimalisatie.

Als online marketeer verdiept Maarten Bierman zich dagelijks in de wondere wereld van het digitale prikbord. In zijn ogen is Pinterest een door zijn collega's sterk onderschat sociaal medium. De eigenaar van Pinterest-marketingbureau The Pinfluencers houdt dan ook een vurig pleidooi voor de realisatie van online en offline verkopen via dit kanaal. Op dinsdag 24 mei 2016 is hij een van de vele sprekers tijdens 'Lead Generation in 1 Day', een evenement dat plaatsvindt op het Landgoed Leusderend in Leusden. Zijn visie op Pinterest, vooroordelen, engagement en interactie.

Het onderscheid met andere sociale mediaPinnen

Anders dan andere sociale platformen fungeert Pinterest vooral als een visuele zoekmachine. Die visualiteit zorgt voor uitstekende zoekresultaten op het medium. Dat komt doordat onze hersenen een beeld 60 duizend maal sneller verwerken dan een tekst. Het is immers niet voor niets dat merken wereldwijd gebruik van herkenbare logo's. Die kracht van afbeeldingen zet het kanaal in om de gebruikers te inspireren op een breed scala van onderwerpen.”

Pinners, zoals we de gebruikers van Pinterest noemen, zijn daadwerkelijk op zoek naar inspiratie en willen nieuwe ideeën opdoen via het kanaal. Dat gaat zelfs zo ver dat consumenten met een volledig ingekleurd moodboard bij de Hornbach komen voor de bestelling van een badkamer. De benodigde materialen kunnen als het ware direct op de trolley gelegd worden, zonder dat persoonlijk interieuradvies is gegeven.”

Ben Silbermann, de oprichter van Pinterest, heeft de kracht van het medium eens stellig uitgedrukt: 'Als Facebook het verleden verkoopt en Twitter het heden, biedt Pinterest de toekomst. En de toekomst is waar marketeers willen zijn.' Onderzoek bewijst de kracht van zijn stelling, want pinners gebruiken het platform voor oriëntatie op een reële aankoop. Die koopintentie van de gebruikers tekent de waarde van het sociale kanaal.”

Pinterest is een relatief jong online platform dat de elementen van een visueel prikbord, een sociaal medium en een zoekmachine bezit. Met beeld, inspiratie en interesses als kernfactoren. In mijn opinie bestaat er geen ander sociaal medium waar je de onderwerpen die jij interessant vindt zo eenvoudig kunt vinden, bewaren en uiteraard delen. Het is daarom een sociaal kanaal met positieve signalen dat zeer geschikt is voor het prikkelen van potentiële klanten en het genereren van leads.”

De vooroordelen en de misvattingen

De grootste misvatting over Pinterest is dat het een platform is waar enkel vrouwen actief zijn die louter bruidsjurken pinnen. Zes jaar na de lancering verlangt deze opvatting op zijn zachtst gezegd enige nuancering. In de Verenigde Staten is inderdaad 75 procent van de gebruikers van het vrouwelijke geslacht. Maar daar is wel een duidelijke kentering te zien, want afgelopen jaar was een op de drie nieuwe pinners een man.”Pinterest

In Nederland liggen de verhoudingen duidelijk anders. Van de 2 miljoen gebruikers in ons land is op dit moment 60 procent vrouw en 40 procent man. Daarnaast is het spectrum van onderwerpen aanmerkelijk breder dan de perceptie. Roepen dat je als bedrijf niet op Pinterest actief bent omdat je niets met fashion doet, dat is echt een drogreden. Dan weet je dus niet dat bijvoorbeeld ook McLaren, de autofabrikant bekend van de Formule 1, een actief en veel gevolgd account heeft.”

Besef ook dat pinners dagelijks op het kanaal actief zijn en dat sessies gemiddeld 40 minuten duren. Tel daarbij op dat de life span, zeg maar de levensvatbaarheid, van een pin drieënhalve maand is en de lucrativiteit van het sociale medium is voor iedereen duidelijk. Ter vergelijking, een bericht op Facebook heeft een houdbaarheid van maximaal 90 minuten en een tweet op Twitter niet meer dan 15 minuten. Het tekent de conversiemogelijkheden op Pinterest.”

Opvallen in de veelvoud van pins

Een belangrijke stelregel voor succesvol acteren op dit digitale platform is visuele consistentie. Creëer daarom jouw pins in je huisstijl. Mocht je die eigen stijl nog niet hebben, dan adviseer ik sterk die alsnog te ontwerpen. Want het werkt net als met logo's. Mensen herkennen, herinneren en onthouden een bepaald gebruikt van lettertypes en combinaties van kleuren. En het is uiteraard vanzelfsprekend dat een hoge grafische kwaliteit van de afbeeldingen aan te bevelen is.”

Maar wellicht nog veel belangrijker is je conformeren aan de spelregels van het platform. Play by the rules of Pinterest. Net als Google hanteert het sociale medium een tiental factoren die bepalen of jouw pin al dan niet voorgeschoteld wordt aan jouw doelgroep. Daarbij is goed te weten dat pins niet meer in chronologische volgorde worden gepresenteerd, maar op basis van de interesses van de gebruikers op het dashboard verschijnen. Slimme algoritmes zorgen voor de zogeheten smart feed.”

Laat ik de criteria met de meeste waarde kort benoemen. De afbeeldingen zijn verticaal, met 735 bij 1102 pixels als ideale afmeting. Het gebruik van generieke hashtags wordt niet gewaardeerd op het platform. En pins die gezichten bevatten, worden 40 procent minder gerepind dan andere afbeeldingen. Zorg daarnaast voor onderscheidende beschrijvingen en alt tags. Dat zijn de afbeeldingsbenamingen.”

Google in relatie tot PinterestGoogle

Content op sociale media als Facebook en LinkedIn wordt door Google niet geïndexeerd. Met andere woorden, de berichten op die kanalen spelen geen rol bij zoekmachineoptimalisatie. Pins op Pinterest, net als de pinbeschijvingen en alt tags, krijgen wel een indexatie van 's werelds grootste zoekmachine. Dat geldt overigens ook voor de tweets op Twitter. En dat biedt ongekende mogelijkheden op in de SEO-strategie.”

Deze indexering door Google betekent dat iedere pin en repin letterlijk en figuurlijk een verwijzing is naar jouw webshop, website of weblog. Dat zorgt voor ongekende en onbegrensde mogelijkheden op het wereldwijde web. Dus ook al ben je als bedrijf of instelling niet actief in sectoren als fashion of interieur, het is gemiste kans als je niet gebruikmaakt van de mogelijkheden van het kanaal. Alleen al voor je SEO-strategie zou je een Pinterest-account moeten hebben.”

Pinterest als leadgenerator in B2C

Pinterest is een omvangrijke en wereldwijde community met een hoge loyaliteit. Het zit in onze menselijke aard van mooie plaatjes te houden, er makkelijk op te klikken en ze graag te delen. Ook hebben consumenten de innerlijke behoefte een verbinding met een merk aan te gaan. Door je letterlijk en figuurlijk te laten zien, creëer je engagement en ben je een stap dichter bij conversie. Hou in het oog dat Pinterest wereldwijd gezien het twee na grootste platform is dat verkeer naar websites genereert.”

Pinterest als leadgenerator in B2B

Niet alleen in business-to-consumer-markten kan Pinterest effectief worden ingezet. Dat geldt ook voor business-to-business-markten. Door bijvoorbeeld instructievideo's te pinnen. Of infographics over de werking van producten. Zo kun je producten die op het eerste gezicht saai lijken, zoals windmolens, aantrekkelijk presenteren. Een mooi voorbeeld daarvan is de GE. Deze digitale industriële onderneming heeft met 'Badass Machines' een populair bord gelanceerd.”

Pinterest is hét sociale medium voor het opbouwen van engagement. De mogelijkheden zijn talloos. Zo kun je om je klanten en prospects te informeren ook een bord maken met whitepapers, e-books en onderzoeken. Daarnaast kun je het kanaal gebruiken voor storytelling. Door bijvoorbeeld werknemers in een video aan het woord te laten en hun trots over de organisatie te tonen. Zo verhoog je de toegankelijkheid van je bedrijf of instelling.”

De persoonlijke lessen op Pinterest

In het begin liet ik achterwege lid te worden van groepsborden en zelf dergelijke borden te maken. Die borden worden soms gevolgd door duizenden pinners. Iedere pin die jij op zo'n bord plaatst, krijgen al die pinners te zien. En dat vergroot natuurlijk de kans op repins. Verder was ik aanvankelijk geen consistent pinner. Mensen wachten op jouw regelmatige inbreng. Dus breng iedere dag content, maar doe dat wel met mate. Ook op Pinterest geldt: overdaad schaadt.”

De ongepaste activiteiten op Pinterest

Alleen content pinnen van jezelf is op een bij uitstek sociaal medium als Pinterest ongepast. Zorg daarom dat je jouw volgers ook volgt en ook hun pins repint. Ga de interactie aan. Sharing is caring. Dat geldt zeker op dit platform. Maar bovenal, pin geen advertenties met schreeuwerige teksten of opdringerige afbeeldingen. Reclamefolders worden niet gewaardeerd. De pinners zijn tenslotte op zoek naar inspiratie en ideeën. Verleid ze de stap te maken naar jouw website. Pas daar plaats je de expliciete call-to-action.”

Wil jij ook weten hoe je Pinterest zakelijk kunt inzetten? Schrijf je dan in voor de workshop 'Pinterest' van IDMK Trainingen op donderdag 24 maart 2016.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie