Naar inhoud

Plannen voor advertising op WhatsApp voorlopig in de ijskast

Bij technologiereus Facebook leefde oorspronkelijk het idee om dit jaar met mogelijkheden voor advertising op berichtendienst WhatsApp te komen. Maar Mark Zuckerberg en zijn kompanen hebben dit plan voorlopig in de ijskast gezet. En dat lijkt een verstandig besluit. 58 procent van de Nederlanders zegt namelijk te overwegen over te stappen naar een andere dienst als in de applicatie advertenties komen. Drie op de vier gebruikers geeft daarnaast aan reclameboodschappen in de app als een inbreuk op de persoonlijke privacy te ervaren.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlanders, dat is uitgevoerd in opdracht van onlinemarketingbureau Brandfirm.

Weinig animo voor advertenties op WhatsApp

“Ik snap dat Facebook de plannen voor advertenties uitstelt, zoals de Wall Street Journal ook bekend heeft gemaakt”, stelt Christiaan Pol, directeur bij Brandfirm. “Het bedrijf bevindt zich in een spagaat. Mochten er later daadwerkelijk advertenties te zien in het status-tabblad van WhatsApp, dan zijn er enerzijds nog tal van alternatieve diensten, zoals Telegram. Anderzijds zijn er wereldwijd 1,5 miljard gebruikers van WhatsApp. Dat is een gigantisch commercieel potentieel, dat lastig onbenut te laten is.”

Ongeveer drie op de vier gebruikers vinden WhatsApp een betrouwbaarder kanaal dan Facebook en Instagram, omdat er geen advertenties op te zien zijn. Uit het onderzoek blijkt ook dat maar 15 procent van de Nederlanders iets zou kopen via WhatsApp als het aanbod aansluit op zijn persoonlijke wensen. Mannen (20%) staan hier twee keer zoveel voor open in vergelijking met vrouwen (10%).

Einde van de privacy op dark socials?

In het vakjargon worden media als WhatsApp maar ook Snapchat dark socials genoemd. Het zijn platformen waar gebruikers met elkaar communiceren, zonder dat de buitenwereld ziet wat er precies besproken wordt. “We willen op die platforms liever niet dat er iemand meeleest als we onze geliefde, onze dochters, onze zonen of beste vrienden een bericht sturen”, duidt Christiaan Pol. “Dark socials zijn zo populair, omdat ze de privacy van de gebruiker waarborgen.”

“De discussie over advertenties op WhatsApp markeert hopelijk wel een nieuw bewustzijn over privacy. We delen continu onze data in ruil voor gratis diensten als Google en Facebook. 93 procent van de gebruikers wil dat WhatsApp gratis en advertentievrij blijft. Laten we accepteren dat dergelijke digitale diensten nooit helemaal gratis kunnen zijn: we betalen ofwel met geld of met onze data.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie