Naar inhoud

Platform maakt van musici de managers van het eigen succes

De muziekindustrie was de eerste bedrijfstak waar de digitale transitie duidelijk zichtbaar werd. Geluidsdragers als singles, elpees en cd’s waren niet langer nodig om de muziek van jouw voorkeur te beluisteren door de opkomst van het wereldwijde web. Aanvankelijk gebeurde dit veelal via illegale downloads, maar Apple bracht later met iTunes toch nog wat geld in het laadje van de muzikanten. Inmiddels zijn streamingdiensten als Spotify gemeengoed. De gouden bergen in de industrie lijken echter definitief voorbij en muzikanten hebben dan ook veel moeite een deal met muziekuitgevers te sluiten.

Muzikantenplatform

Na onderzoek naar de behoeften van 15.000 Nederlandse muzikanten, twee jaar ontwikkelen en een testperiode met 300 early adaptors heeft Indieplant deze week de bétaversie van haar muzikantenplatform gelanceerd. Oprichter Jelto van Nieuwburg: “Wij zijn het antwoord voor muzikanten met ambitie, maar zonder recorddeal.”

Musici met ambitie

Om als muzikant succesvol te worden had je tot op heden twee mogelijkheden: je tekent een platencontract, of regelt alles zelf als independent. De eerste optie opent deuren maar kost rechten. De tweede optie waarborgt onafhankelijkheid maar vergt tijd, kennis en kunde. Met de lancering van het Nederlandse muzikantenplatform bieden de makers een nieuwe formule voor muzikanten met ambitie.

Alternatief model

Na research onder hun klantenbestand van ruim 15.000 muzikanten ontdekten de mensen achter Nederlands grootste online albumproducent, DeCDPerserij.nl, dat er behoefte is aan een alternatief op het traditionele label-versus-indie-model. Het antwoord op deze vraag is de lancering van het muzikantenplatform, dat is ontwikkeld voor en door muzikanten. Hier vinden zij de tools om hun succes zelf van A tot Z te managen.

Democratisering industrie

Nog niet eerder was er in Nederland een platform waar de voorzieningen voor het maken, promoten en verkopen van muziek onder één (digitaal) dak samen werden gebracht. Het platform is een one-stop-shop voor muzikanten. Door producten en diensten hier laagdrempelig aan te bieden, streven de oprichters naar een democratisering van de muziekindustrie. Van Nieuwburg: “Het platform is veel meer dan een online winkelcentrum voor muzikanten. Het geeft muzikanten zelf de regie over het succesvol maken en verspreiden van muziek.”

Online portfolio

De middelen die het platform biedt zijn deels kosteloos. Leden die zich aanmelden op het platform kunnen met een gratis account een online portfolio, ofwel EPK, maken en kosteloos gebruikmaken van professionele software voor online boekingen. Naast gratis diensten voorziet het netwerk in tal van voorzieningen die je als opkomend muzikant nodig hebt. Het opnemen, produceren en distribueren van een album, het promoten, marketen, branden en pluggen van muziek, het regelen van optredens en het beschikbaar stellen van kennis en coaching behoren tot de mogelijkheden.

Begeleid doe-het-zelven

Hoewel de diensten afzonderlijk te verkrijgen zijn, wordt ook de mogelijkheid geboden een traject te doorlopen om je muziek te kickstarten. Stapsgewijs neemt het platform muzikanten aan de hand om zich professioneel te ontwikkelen. Zo worden independent muzikanten begeleid alsof ze gemanaged worden door een label, terwijl ze onafhankelijkheid blijven en hun inkomsten en rechten behouden.

Lancering bètaversie

Met de missie om niet alleen vóór maar vooral mét muzikanten te werken, is het platform in de bètafase gelanceerd. Het platform is een start-up waar met behulp van gebruikers mogelijkheden verder toegespitst worden op de behoeften van muzikanten. Van Nieuwburg: “Het platform is niet af. En als het goed is, raakt dat het ook niet. Liever ontwikkelen we door, zodat we muzikanten steeds beter kunnen bedienen in het managen van hun muzikale carrière.”

Vernieuwing muziekindustrie

Voorafgaand aan de lancering van het platform, bleek er al animo te zijn voor het concept. Recent is een joint venture aangegaan met het gerenommeerde muzikantenmagazine Bandcoach en er wordt samengewerkt met door de wol geverfde boekers, pluggers, managers en promotors. “Nog voordat we naar buiten traden, werden we benaderd door partijen die onderdeel van ons idee willen zijn”, aldus Van Nieuwburg. “Dat is voor ons weer een signaal dat de muziekindustrie toe is aan vernieuwing.”

Bijdragen aan succes

Ook muzikanten zelf toonden al interesse. Gebruikers dienden zich nog voor de officiële live-gang aan. Ruim 300 actieve early adaptors hadden het platform toen al ontdekt. Artiesten die in de voorbereidingsfase onder de vlag van het platform werkten, zagen hun succes groeien, zoals Nederpopband Elders. Van Nieuwburg: “Wij beloven muzikanten niet dat ze doorbreken. Maar wel werken we keihard om bij te dragen aan hun succes.”

Geen einde recorddeal

Betekent een verbeterde positie van independent muzikanten dat het platencontract verleden tijd wordt? Volgens Van Nieuwburg niet. Sterker nog, als muzikant met ambitie en potentie kun je in aanmerking komen voor een publishing deal onder het eigen label van de start-up. “Succesvolle muzikanten zullen altijd ondersteuning nodig hebben. Een recorddeal kan een prima oplossing zijn voor groeiende en grote artiesten. De manier waarop de zaken rond de muziek geregeld worden zijn wél aan verandering onderhevig. De industrie wordt opener en muzikanten krijgen meer vrijheid.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie