Naar inhoud

Platform Zoom geeft de toekomst van communicatie verder vorm

Hoewel Zoom al vijf jaar op een rij als een leider in het toonaangevende ‘Gartner Magic Quadrant for Meeting Solutions’ wordt genoemd, heeft het grote publiek pas eerder dit jaar met het videocommunicatieplatform kennisgemaakt. Door de COVID-19-pandemie is in organisaties wereldwijd de digitale transformatie versneld doorgevoerd, om medewerkers veilig en accuraat vanuit huis te laten werken. Sinds die tijd verloopt een aanzienlijk deel van de communicatie via videoconferenties. Aanvankelijk gebeurde dat met enige scepsis, maar tegenspraak bij verandering is nu eenmaal een hardnekkige menselijke eigenschap. Tijdens het virtuele event ‘Zoomtopia 2020’ zijn nieuwe producten en diensten gepresenteerd, die de toekomst van communicatie verder vormgeven.

“Zoom en Zoomtopia zijn voor jullie bedoeld: onze moedige, hardwerkende en creatieve gebruikers”, vertelt Eric S. Yuan, chief executive officer van Zoom, in zijn keynote. “We hebben hard gewerkt om een eersteklas, waardevol virtueel evenement te organiseren. We zijn ook bezig geweest met de planning, voorbereiding en ontwikkeling om onze belofte – jou op de best mogelijke manier te ondersteunen – waar te maken. Als er iets is dat we in deze uitdagende tijden hebben geleerd, is het wel dat remote working goed werkt. De toekomst van werk is een hybride model, waarin de beste aspecten van persoonlijk en virtueel contact samenkomen. We beschikken over het platform dat de wereld hiervoor nodig heeft – vandaag, morgen en tot ver in de toekomst.”

Dit is een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen op het platform.

OnZoom

Dit is een centraal platform waarmee gebruikers gratis en betaalde evenementen én inzamelingsacties kunnen organiseren. Met OnZoom kunnen organisaties extra inkomsten genereren, hun bereik uitbreiden naar nieuwe doelgroepen en goede doelen ondersteunen door middel van geïntegreerde donatiemogelijkheden. Gebruikers kunnen deze evenementen ontdekken en zich inschrijven voor nieuwe ervaringen dankzij extra functionaliteiten, zoals het weggeven van tickets en een dashboard om hun favoriete evenementen en merken in de gaten te houden. Het is beschikbaar als openbare bèta-release voor gebruikers in de Verenigde Staten van Amerika om deel te nemen aan events van organisaties in het midden- en kleinbedrijf en belangrijke partners, zoals WW dat voorheen bekend als Weight Watchers, op het platform.

Nieuwe end-to-end-encryptie

Deze optionele feature is week beschikbaar als technische preview voor zowel gratis als betaalde gebruikers. Het kan worden geactiveerd op het niveau van accounts, groepen en gebruikers en kan afhankelijk van de beheerdersinstellingen per meeting aangezet of uitgezet worden. Wanneer de functionaliteit is geactiveerd, wordt alle communicatie van deelnemers via de applicaties versleuteld door middel van cryptografische sleutels die alleen bekend zijn op de apparaten van deze gebruikers. Met end-to-end-encryptie heeft geen enkele derde partij – incluis Zoom – toegang tot deze privésleutels.

Aanpasbare software development kits

Het bedrijf voegt nieuwe verbeteringen toe aan zijn software development kits (SDK’s), waardoor developers en organisaties hun eigen video-applicaties kunnen verrijken met het platform. De SDK’s zijn beschikbaar op Android, iOS en het web. Developers kunnen de aanpasbare user interface en sessiecontrole gebruiken om makkelijker hoogwaardige features voor video, audio en instant chat toe te voegen aan hun eigen applicaties.

Zapps

Dit zijn apps die gebruikt kunnen worden in meetings. Met Zapps kunnen developers apps maken om workflows voor, tijdens en na meetings aan te sturen. De onderneming heeft zowel eigen apps als apps van derde partijen geïntegreerd in de meeting-ervaring. Zapps geven developers een snelle en flexibele web view om apps te maken plus te distribueren en IT-beheer plus implementatie te regelen. Ruim 35 partners hebben zich hiervoor aangesloten bij de organisatie. Hun demovideo’s zijn openbaar beschikbaar.

Verbeteringen in het unified communications platform

Het bedrijf heeft verschillende nieuwe functionaliteiten ontwikkeld voor zijn geïntegreerde communicatieplatform, zowel op het niveau van het platform als de afzonderlijke segmenten:

  • Achtergrondthema’s – Met de functionaliteit Immersive Scenes kan de meetinghost een eigen achtergrondthema voor meetings instellen of lay-outs maken, waarin de videobeelden van deelnemers in een gezamenlijke achtergrond – zoals een lokaal of een rechtbank – worden geïntegreerd.
  • Thuisgebruik – Ondersteuning voor het DTEN ME-beeldscherm via de Zoom-app en Zoom Rooms-apparaten is algemeen beschikbaar. Amazon Echo Show en DTEN onTV-displays met Google Assistant-ondersteuning, waaronder Nest Hub Max en Yealink A20, worden voor het einde van het jaar ondersteund. In 2021 volgen aanvullende hardwareproducten van HP, Lenovo en Neat.
  • Contactloze samenwerking – Dit wordt verbeterd door verbeterde opties voor stemcommando’s en een versimpelde koppeling met persoonlijke apparaten om Zoom Rooms-meetings te beheren.
  • Verbeterde whiteboarding – Verschillende verbeteringen in whiteboarding maken constante samenwerking mogelijk op smartphone, op desktop en in Zoom Rooms.
  • Smart gallery – Met behulp van artificial intelligence (AI) geeft de smart gallery in Zoom Rooms alle deelnemers individueel weer. Hierdoor wordt persoonlijke communicatie verbeterd tussen deelnemers op kantoor en deelnemers op afstand.
  • Verbeterde telefoonfeatures – Met verbeterde telefoonfeatures breng je bedrijfshulpverleners en politie, brandweer en ambulance tegelijkertijd op de hoogte van spoedeisende situaties. Dit is geïntegreerd met Zoom Digital Signage en Zoom Chat om medewerkers en hulpdiensten te informeren. Andere aankomende Zoom Phone-functies zijn onder andere Team SMS en AI-aangedreven spamdetectie en spamblokkering.
  • Verbeterde webinarfeatures – De webinarfeatures zijn verbeterd met reacties, break-out-ruimtes, aanpasbare wachtruimtes en debriefing-ruimtes.
  • Video in wachtruimtes – Meetinghosts kunnen deelnemers toelaten nadat ze hen via video in de wachtruimte hebben gezien.
  • Hifi-audio – Met behulp van artificiële intelligentie detecteert Zoom automatisch wanneer de hifi-modus moet worden ingeschakeld.

Certificatie voor persoonlijke workspace-hardware

Nu remote working steeds vaker langdurig voorkomt, breidt Zoom zijn hardware-certificatieprogramma uit met persoonlijke workspace devices. De aanvullende typen hardware bevatten onder meer persoonlijke en draagbare bluetoothspeakers en USB-luidsprekers zoals de nieuwe Poly Sync 20, webcams en alles-in-één desktopsystemen.

Software van Zendesk geïntegreerd in Zoom

Zendesk, leverancier van oplossingen voor support, sales en customer engagement, en Zoom hebben op ‘Zoomtopia 2020’ Zendesk for Zoom Zapp aangekondigd. Met deze functionaliteit kunnen organisaties het platform van Zendesk gebruiken om de efficiency van servicemedewerkers te verhogen en om tijdens face-to-face-gesprekken in Zoom-vergaderingen klantrelaties te verbeteren. De medewerkers kunnen zo servicetickets creëren, beheren en oplossen zonder de Zoom-omgeving te verlaten. Ook kunnen zij eenvoudig samenwerken met collega’s om te reageren op servicetickets en om deze te reviewen en updaten.

Als een medewerker en een klant een Zoom-gesprek hebben, kan die medewerker direct in de sidebar met de Zendesk-interface een ticket aanmaken. Deze is dan alleen voor hem zichtbaar. Verder zijn alle functies van Zoom, zoals video conferencing en het delen van het scherm, beschikbaar. Ook kunnen supportmedewerkers die via Zoom de voortgang van een ticket willen bespreken, dit direct in dezelfde omgeving doen zonder tussen twee applicaties te hoeven schakelen


Zorgzaamheid en duurzaamheid

Ruim een miljard kinderen en gezinnen ondervinden momenteel problemen door het sluiten van scholen. Connectiviteit is een belangrijke factor in sociale ongelijkheid. Alleen al in de Verenigde Staten van Amerika zijn zes miljoen kinderen op dit moment niet in staat om online onderwijs te volgen. Ze lopen hierdoor maanden achterstand op tijdens de COVID-19-pandemie. Zoom heeft onlangs ruim 1,5 miljoen dollar gedoneerd om leerlingen weer online te krijgen voor hun onderwijs. Deze eerste grote donaties zijn richting het Annenberg Institute for School Reform, Education Leaders of Color, Education Superhighway, International Society for Technology in Education, Profound Gentleman en Teach For All gegaan.

Zoom bekommert zich om zijn medewerkers, klanten en gemeenschap. Het bedrijf verstaat daarom ook filantropie onder de kernwaarde zorgzaamheid en brengt dit in de praktijk met een uitgebreid duurzaamheidsprogramma. De onderneming wil een positieve impact hebben door de wereldgemeenschap virtueel te verbinden en zich in te zetten voor een duurzame toekomst voor milieu en maatschappij. Het duurzaamheidsprogramma ’Zoom Cares’ wendt de sterke punten van de producten en diensten van de organisatie aan om meer te doen voor het milieu, het vertrouwen te bevorderen en gemeenschappen gelukkiger te maken.

Groei en erkenning

Het gebruik van Zoom is momenteel uitzonderlijk hoog. Er worden op jaarbasis meer dan 3 biljoen minuten aan meetings gehouden en er zijn regelmatig meer dan 300 miljoen dagelijkse deelnemers aan meetings. Dit is inclusief deelnemers van meer dan 125.000 scholen die tijdens de COVID-19-pandemie gratis gebruikmaken van het platform.

Zoom heeft erkenning gekregen vanuit de industrie en de maatschappij. Zo is het bedrijf voor de vijfde maal op rij benoemd tot leider in het ‘Gartner Magic Quadrant for Meeting Solutions in Oktober 2020’, heeft het de zesde plek op de ‘Fortune Change The World’-ranglijst gehaald en heeft het de ‘Frost & Sullivan 2020 Global Company of the Year Award for Connected Work’ gewonnen.

Foto’s: Zendesk en Zoom

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie