Naar inhoud

Platformeconomie zorgt voor transitie in hospitality-branche

Omdat de hospitality-branche de opmars van de digitalisering en de e-commerce blijft voelen, hebben hotels en restaurants zich snel aan moeten passen aan deze nieuwe realiteit. Succesvolle horecabedrijven maken gebruik van vier recente trends om de beleving van klanten of gasten te verbeteren: onderdompeling in een andere wereld ( immersion), het creëren van een gemeenschap ( community), het op maat maken en aanbieden van producten en diensten ( customization) en de focus op gemak (convenience).

Dat signaleert Mood Media, een wereldwijd opererende organisatie gericht op het verbeteren van instore-klantbeleving, op basis van research in 100 landen. De ontwikkelingen in de customer experience in de hospitality-branche zijn aan de hand van de mondiale best practices in kaart gebracht in het onderzoeksrapport ‘Customer Experience – Trends in Hotels & Restaurants around the world’.

Transformatie in het hotelwezen

Platforms als Airbnb en diverse vergelijkingssites hebben het hotelwezen onder druk gezet. Tegelijkertijd brengen geavanceerde technologieën hotels naar een nieuw tijdperk. Deze innovaties weten de klantbeleving op vier manieren naar een hoger plan te tillen:

  1. Immersion – Onderdompeling is een natuurlijke trend voor hotels. Denk aan reisconcepten als een retraite om aan jezelf te werken of een meerdaagse culinaire totaalervaring. Andere voorbeelden zijn hotels die zó opgaan in de natuur dat ze zelfs geen daken of muren hebben, zoals het Null Stern Hotel in Zwitserland of het mogelijk maken dat gasten hun kamer al in virtual reality ontdekken vóór ze op reis gaan.
  2. Community – Fysieke beleving is essentieel. Daarom worden hotels een belangrijk onderdeel van de samenleving. Wereldwijd creëren hotels ruimtes voor zowel toeristen als de lokale bevolking, zoals co-working-plekken en bibliotheken. In Mexico bieden sommige hostels een arrangement voor IT-ontwikkelaars inclusief een trainingsprogramma van 12 weken en zakelijke coaching, terwijl in Australië stedelijke gemeenschappen worden ontwikkeld die accommodatie, werkruimte, netwerkplekken, trainingsfaciliteiten, design en entertainment combineren.
  3. Customization – Maatwerk is een heel belangrijke trend in hospitality. De gast kan tegenwoordig elk detail uitkiezen: het type matras, lichte of verduisterende gordijnen, het soort kruidenthee, de prijs die je voor de kamer over hebt in plaats van het vaste tarief of een inrichting op basis van je stemming.
  4. Convenience – Als er één ding is waar gasten behoefte aan hebben, is het wel een makkelijker, sneller en eenvoudiger proces bij de aankomst in het hotel, tijdens het winkelen, wanneer ze willen eten of als ze willen vertrekken. Technologie maakt dat mogelijk. Goede voorbeelden van deze trend zijn on-demand-hotels met snelle online reserveringen, robotconciërges, spraakgestuurde speakers om gebruik te maken van hotelservices en de mogelijkheid te betalen of je deur te openen met je telefoon.

Heruitvinding van restaurants

Vanwege de enorme impact van thuisbezorging en online platforms met reviews en voor reserveringen is het voor restaurants nu nog essentiëler om een blijvende herinnering bij de gasten achter te laten. Ook restaurants hebben nu technologische middelen tot hun beschikking om te voldoen aan de vraag naar gemak en eenvoud. Dat laten vier trends zien:

  1. Immersion – Deze trend bestrijkt niet alleen het decor of het werk van de kok, maar betreft bovenal het prikkelen van al onze zintuigen. Restaurants als Tree By Naked in het Japanse Yoyogi Park en Zhen Wei Fang in New York deinzen er niet voor terug traditionele kunst en cultuur te combineren met virtual reality en spectaculaire lichtprojecties. In Inamo in Londen veranderen de tafels in interactieve menuborden en schermen om videogames op te spelen.
  2. Community – Een restaurant is van oorsprong een plaats van verbinding. Tal van initiatieven wereldwijd versterken die betrokkenheid bij de samenleving. Dankzij een Japans experiment kunnen mensen met een beperking in restaurants werken met hulp van robots. Een Braziliaans restaurant gebruikt blockchain om gasten duidelijkheid te geven over de oorsprong van het bereide vlees. En McDonald’s heeft een milieubewuste flagshipstore geopend in Chicago vol zonnepanelen, een levende groene muur en in het ontwerp verwerkte bomen.
  3. Customization – Deze trend komt tot uiting op verschillende niveaus: van gerechten aangepast aan persoonlijke smaak, gepersonaliseerde menu’s en weergerelateerde menu’s tot spraakgestuurd bestellen. 3D-printen bevindt zich nog in een vroeg stadium maar wordt al gebruikt om desserts te bereiden en in de Verenigde Staten van Amerika kun je met virtual reality een hamburger naar je eigen smaak samenstellen.
  4. Convenience – Over de hele wereld worden restaurants geautomatiseerd. In China heeft het XCafé van webwinkel JD.com bijvoorbeeld robots in het restaurant én de keuken werken, terwijl chatbot-spraakbesturing de standaard wordt in Amerikaanse drive-throughs. Ook op tafel geprojecteerde augmented reality-menu’s en een supersnelservice op luchthavens voor gehaaste reizigers laten zien hoe makkelijk het wordt om uit eten te gaan.


Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie