Naar inhoud

Pleidooi om alle data in handen van consumenten te brengen

De relatie tussen consumenten en bedrijven is kwetsbaar. Retailers en brands proberen de behoeften van consumenten te achterhalen met behulp van data, gedreven door het verlangen naar een optimale dienstverlening. Maar een volledig klantbeeld krijgen, blijkt in de praktijk lastig en voorbeelden van datalekken en identiteitsdiefstal hebben het wantrouwen van consumenten vergroot. Een Me2B-ecosysteem kan oplossingen bieden voor merken én consumenten.

Dat stelt de expertgroep ‘Me2B Commerce’ van kennisnetwerk ShoppingTomorrow in het gelijknamige onderzoeksrapport, dat mede mogelijk is gemaakt door private sharing platform digi.me, adviesbureau cxLoyalty en creditcardmaatschappij Mastercard.

Datamisbruik en privacy online

“We nemen datamisbruik en privacy online niet serieus genoeg. En dit verwijt krijgen we later keihard gepresenteerd door onze kinderen”, stelt Robbert Dijkgraaf tegenover de NOS. Hij is hoogleraar theoretische natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam, voormalig president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en nu directeur van het Institute for Advanced Study in Princeton in de Verenigde Staten van Amerika.

“Daarom vind ik dat burgers de politiek moeten oproepen meer actie te ondernemen tegen bedrijven die persoonsgegevens gebruiken en doorverkopen”, duidt de hoogleraar. “Op een gegeven zullen onze kinderen, of de kinderen van onze kinderen, terugkijken en zich hardop afvragen hoe wij zo naïef konden zijn dat we al die data en privacy onbekommerd, onbezoldigd en onverantwoord hebben weggegeven.”

“Consumenten lijken zich daar nog weinig van aan te trekken. Dit komt omdat ontwikkelingen in bijvoorbeeld de techniek vooral als handig worden ervaren. Het lastige is alleen dat we nauwelijks zicht hebben op hoe bedrijven met onze data omgaan. We moeten ons realiseren dat data misschien wel de kostbaarste bron zijn en niet olie en gas. Ons gedrag is het product en dat groeit spectaculair. Daarbij gaat het om een sluipende ontwikkeling. Privacy wordt het nieuwe klimaat. En dat begrip komt slechts heel langzaam.”


Oneigenlijk gebruik van data

Consumenten beseffen langzamerhand meer dat hun data ook worden gebruikt voor doeleinden waar ze geen weet van hebben. Uit een consumentenonderzoek uit 2019 van marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van ShoppingTomorrow blijkt dat 67 procent van de consumenten vindt dat zijn data niet vastgelegd mogen worden en steeds meer consumenten kiezen dan ook voor een gastaccount.

Nieuw ecosysteem voor data

De expertgroep groep stelt een nieuw ecosysteem voor, waar consumenten – Me – volledige controle behouden over hun data en bedrijven – B – een beter en passender aanbod kunnen doen. In een Me2B-markt krijgen brands toegang tot een brede en actuele set van informatie over een individu, waarbij de privacy gewaarborgd wordt en de data in handen blijven van die consument.

Databeheer bij consumenten

In een Me2B-omgeving houden consumenten hun eigen data op hun eigen device bij en krijgen bedrijven daar, na toestemming, toegang toe. Consumenten slaan hun data op in een persoonlijk data-archief: een in privé-eigendom en privébeheer zijnde digitale opslagruimte. In het Me2B-ecosysteem kunnen brands uitgebreide informatie van consumenten direct vanuit het persoonlijke data-archief ontvangen. De klanten blijven daarbij anoniem.

Juiste vertrouwensmechanismen

Met de juiste vertrouwensmechanismen zijn consumenten meer geneigd om merken toegang te geven tot persoonlijke data. Omdat de meest waardevolle databron door de consumenten zelf gevormd worden, levert eigen informatie een meest realistisch 360-graden-klantbeeld. Hierdoor kunnen brands een ongeëvenaard dienstenaanbod en ervaring leveren die zijn afgestemd op het individu en zijn situatie.

Waardevolle data-inzichten

Me2B-commercie biedt het voordeel van waardevolle gegenereerde data-inzichten die aan de privacyeisen voldoen. Deze insteek verkleint niet alleen het risico op datalekken en mogelijke boetes, maar stelt merken ook in staat om hun bedrijfskosten te verlagen, zoals de kosten voor de verzameling, opslag en beveiliging van data en de kosten voor het beheer van toestemmingen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ShoppingTomorrow.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie