Naar inhoud

Pleidooi tegen misleidende reclame van start

Authenticiteit is niet de kenmerkende eigenschap van een willekeurige winkelstraat in een grote stad in Nederland. Het straatbeeld wordt veelal gedomineerd door grote winkelketens. Meer en meer zetten consumenten zich af tegen deze eenheidsworsten. Het kritische publiek is op zoek naar unieke belevingen en bezorgt die ketens zware tijden. Daar komt bij dat het shoppen in de digitale omgeving steeds eenvoudiger wordt. De customer experience vraagt een persoonlijke benadering die de klant ook krijgt bij de plaatselijke bakker of slager.

Echte winkels met echte mensen

Twee jonge vrouwen uit Nederland en Portugal zijn in dit kader gestart met een Europese roadtrip. Tijdens deze reis gaan ze op zoek naar echte winkels en bedrijven met echte mensen en echte waarden. Zij doen als een reactie op de in de hun ogen holle marketing, valse claims en loze beloften die grote bedrijven doen om maar zoveel mogelijk producten te verkopen. Met hun tour “Say Yes To Summer” zijn ze een consumentenbeweging gestart die een eind wil maken aan de misleidende reclame en marketing, die de markt domineert.

Kleinere familiebedrijven

Door hun grootschalige samenwerking is het bijna onmogelijk voor kleinere familiebedrijven, die trouw zijn gebleven aan hun waarden, om gehoord te worden”, stellen de initiatiefneemsters. “Het gaat niet meer om passie, noch om de liefde voor een product of de mensen. De laatste decennia is de wereld een vreemde en plastic realiteit geworden. Reclame, marketing en social media zijn eenvoudige middelen geworden om koste wat het kost zoveel mogelijk producten te kunnen verkopen.”

Eerlijke houding naar consumenten

Het idee voor de trip is ontstaan tijdens brainstormsessie van “Say Yes To No”. Deze nieuwe broodchip van familiebakkerij Van der Meulen uit het Friese Hallum wil een eind maken aan gladde marketing en lege beloftes zoals light of andere gezondheidsclaims. Het familiebedrijf streeft een andere en eerlijke houding naar consumenten na.

Echte ervaringen en verhalen

Tijdens het brainstormen realiseerden we ons dat we meer willen dan alleen dit product delen met anderen”, zeggen de vrouwen. “We willen laten zien waar we voor staan. Geen valse beloften, onechte kleuren, geen reclameleugens, geen kunstmatige smaak en geen fotoshoppen. We geloven dat die idealen niet alleen voor voedsel gelden, maar ook op andere momenten. Dus besloten we op een roadtrip te gaan en ja te zeggen tegen echte ervaringen, echte verhalen, echte mensen en echte waarden.”

Flagstores als friendshipstores

De rondreis met een camper is begonnen in Amsterdam. Daar hebben de vrouwen de eerste van zeven flagstores geopend. Het Friese familiebedrijf beschouwt deze winkels als friendshipstores en levert daar gratis broodchips. De volgende halte is Berlijn, gevolgd door Parijs, Antwerpen en Londen. De laatste stop is de achtertuin van Alex James die samen met zijn beste vriend Jamie Oliver eind augustus 60.000 mensen ontvangt tijdens het Big Feastival.

Bescheiden winkeltjes om de hoek

Wij geloven dat consumenten en winkeliers net zoals wij zijn”, zeggen de vrouwen. “Niemand wil voorgelogen worden. Daarom is het tijd om nee te zeggen tegen megawinkels in Oxford Street of de Champs-Élysées en ja tegen bescheiden winkeltjes om de hoek die geliefd zijn bij de lokale mensen.”

Bescheiden campagne

Het succes van de rondreis wordt door de vrouwen zelf gerelativeerd. Dat is ook te lezen ook de Facebook-pagina die aan de campagne is gekoppeld. “Yes, we are on a roadtrip. No, this won't change the world.” De vrouwen hebben er dan ook voor gekozen enkel met hun voornamen Sara en Pam de publiciteit te kiezen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie