Naar inhoud

Pleidooi voor aanpassing overstapservice e-mailadressen

In het digitale tijdperk is het primaire e-mailadres een essentieel onderdeel van de NAW-gegevens. 8 procent van de Nederlandse huishoudens gebruikt nog het e-mailadres van zijn provider. Hierbij zitten ook adressen van merken die (allang) niet meer bestaan, zoals Het Net, Planet, @Home en Casema. Voor deze groep is het een extra drempel om over te stappen naar een andere internetprovider. Hoog tijd derhalve voor een overstapservice.

Beperking overstappen

Dat stelt internetprovider Breedbandwinkel.nl op basis van een inventarisatie. Het bedrijf roept op tot een aanpassing van de overstapservice voor internet, waarbij de nieuwe provider het oude e-mailadres behoudt en de e-mail voor een bepaalde periode wordt doorgestuurd. De huishoudens die oude mailadressen aanhouden, stappen niet zo gemakkelijk over. Dan moeten ze namelijk overal hun e-mailadressen aanpassen, bij webwinkels en andere commerciële bedrijven, maar ook bij overheidsdiensten.

Aanpassing overstapservice

Daar hebben mensen die generieke e-mailadressen Gmail en Hotmail gebruiken geen last van. “In België is er sinds 2010 een regeling waarbij consumenten bij een overstap naar een andere provider hun e-mailadres nog een half jaar kunnen gebruiken”, aldus Peter van Wezel, directeur van Breedbandwinkel.nl. “In Nederland zou dit ook moeten, want het gaat om een groot aantal huishoudens.”

Stokoude adressen

De e-maildomeinen die veel van deze huishoudens nog als primair adres gebruiken, lezen als een geschiedenisboek van het internet. Zonnet.nl, Planet.nl, Quicknet.nl en zelfs Tiscali.nl. “Dat laatste bedrijf nam in 2000 het roemruchte World Online over”, zegt Van Wezel. “Vervolgens werd het in 2007 zelf overgenomen door KPN, dat het omdoopte tot Telfort.” Dat lot ondergingen de meeste verdwenen internetmerken: ze werden gekocht door telecomgiganten als KPN, Ziggo en Tele2.

Populairste adressen

Uit inventarisatie dat Outlook, met onder andere Hotmail, met ruim 46 procent het populairste e-mailadres is, gevolgd door Gmail (33 procent). Bijna 10 procent van de mensen gebruikt eigen domeinen en werkmail als zijn primaire e-mailadres.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie