Naar inhoud

PLUS hardst groeiende supermarkt Nederland

Supermarktketen PLUS heeft in 2015 zeer goede omzetresultaten behaald. Tot en met week 53 bedraagt de omzetgroei 8,8 procent. Daarmee presteert de formule twee keer beter dan de markt (4,4%) en is de keten de hardst groeiende supermarktorganisatie van 2015. De consumentenomzet over 2015 bedraagt ruim 2,23 miljard euro en het marktaandeel komt uit op 6,2 procent versus 5,9 procent in 2014. Het aantal filialen groeide van 255 ultimo 2014 naar 262 ultimo 2015.

Verbetering prijsimago

Het gaat goed met onze onderneming”, zegt Jan Brouwer, algemeen directeur van PLUS. “Onze klantenkring wordt groter en trouwer. Dit komt allereerst door de succesvolle implementatie van het formuleconcept Briljant bij inmiddels 190 supermarkten. De andere drijver achter ons succes is de aangescherpte commerciële koers. Dit resulteert in een forse verbetering van ons prijsimago. Ook de sterkere versperformance en ijzersterke loyaliteitscampagnes, zoals de Minions en PLUSBRiCKS, dragen bij aan ons succes. We hebben verder een vernieuwd online platform geïntroduceerd en de online activiteiten uitgebreid. Daarnaast zijn we trots op de benoemingen tot beste wijnsupermarkt en meest verantwoorde supermarkt. En de mooiste supermarkt van Nederland, dat is PLUS Benders in Blerick.”

Online activiteiten

In mei 2015 heeft de supermarktketen een compleet vernieuwd online platform gelanceerd. De nieuwe website biedt bezoekers inspiratie, voordeel en de mogelijkheid om online te bestellen. Voor klanten van ruim 150 supermarkten is het inmiddels mogelijk om online boodschappen te doen bij hun eigen winkel. Deze winkels bezorgen de online bestelde boodschappen aan huis of hebben een ophaalpunt. De online activiteiten leveren weliswaar geen directe bijdrage aan de winst, maar bieden wel kansen om het serviceconcept te verstevigen, het onderscheidend vermogen te vergroten en nieuwe groeikansen te benutten, bijvoorbeeld door levering aan de zakelijke markt (kantoren en kinderdagverblijven).

Verduurzaming vleesassortiment

Het vleesassortiment van de keten verduurzaamt in rap tempo. Dat geldt ook voor het bijbehorende promotiebeleid. Het varkensvlees heeft het Beter Leven keurmerk 1-ster, vanaf eind januari 2016 is bij alle supermarkten van de organisatie een compleet assortiment Blonde d'Aquitaine-rundvlees met 2-sterren verkrijgbaar en de reguliere kip zal medio 2016 volledig vervangen zijn voor een diervriendelijker variant. Het streven is om, naast varkens- en rundvlees, ook al het kippenvlees op termijn te voorzien van minimaal 1-ster Beter Leven. Beter Leven-vlees, biologisch vlees en vegetarische producten zijn vaker in de aanbieding. Promoties met reguliere kip zijn sinds begin augustus 2015 verleden tijd. Dat geldt ook voor de zogenaamde ‘kiloknallers’ (vleesaanbiedingen onder de 4,12 euro per kilo).

Fairtrade-gecertificeerde producten

In mei 2015 is de supermarktketen, verkoper van de meeste Fairtrade-gecertificeerde huismerkproducten in vergelijking met andere supermarkten, een uniek partnerschap aangegaan met Stichting Max Havelaar. De intentie van die samenwerking is, dat in de komende jaren stap voor stap wordt toegewerkt naar een situatie waarin alle huismerkproducten die Fairtrade gecertificeerd kunnen zijn, dat ook daadwerkelijk zijn. In 2015 werd het Fairtrade-assortiment uitgebreid met onder andere huismerk-sinaasappelsap. De 100 procent overstap werd gemaakt voor haricots verts, limoenen en physalis.

Aandacht voor gezondheid

Als meest verantwoorde supermarkt wordt veel waarde gehecht aan goede voeding. Bewust eten is lekker én kan ook eenvoudig zijn. Naast de introductie van een serie verantwoorde snacks bij de kassa’s van alle supermarkten is de keten een langdurige samenwerking aangegaan met 'Vullen of Voeden', het initiatief rondom bewuste voeding van presentator Wilfred Genee en zijn vrouw Lili. Met deze samenwerking zetten beide partijen zich in om samen bewuste voeding leuker en makkelijker te maken. Doel is om de groente- en fruitconsumptie van ouders en hun kinderen te verhogen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie