Naar inhoud

PODCAST: De actuele trends in data-gedreven e-mailmarketing

Al jarenlang geldt voor de hedendaagse marketeer de e-mail als de logische opvolger van de brief, het telegram, de telex en telefax. Hoewel de opkomst van de smartphone ook messaging services heeft gebracht, blijft de e-mail een krachtig marketinginstrument. Maar de spelregels van e-mailmarketing zijn wel drastisch veranderd sinds een kwart eeuw geleden de digitale post gemeengoed werd door de komst van het internet.

Tegenwoordig stroomt de inbox namelijk bijna over. Dat komt niet door louter serieuze berichten en aanvragen. De carbon copies en de blind carbon copies zorgen vandaag de dag vooral voor ruis en de reclameboodschappen zijn zelden relevant. En waar consumenten de papieren folder eenvoudig kunnen weren met een sticker, moet in het digitale domein vaak een doolhof worden bezocht voor een uitschrijving van een nieuwsbrief die helemaal geen nieuws bevat.

Succesvolle e-mailcampagnes

Het is dan ook een gezonde doelstelling – die leeft in talloze organisaties – om meer te willen halen uit e-mailmarketingcampagnes. De realisatie van dat doel blijkt echter niet altijd even gemakkelijk. Daarvoor zijn twee redenen te noemen: een gebrek aan kennis en een gebrek aan capaciteit. Die kennis heb je nodig om een goed plan te ontwikkelen en die capaciteit om dat plan vervolgens uit te voeren. In dat traject staat één begrip centraal: analyse.

Trends in e-mailmarketing

Dat stelt Michael Straathof. Hij is onder andere als consultant data-driven marketing verbonden aan de marketingbureaus 100%email en 100%drivenagencies die hij mede heeft opgericht. In deze podcast deelt hij zijn opvattingen over de actuele trends in e-mailmarketing, de overgang van generieke marketing naar een-op-eenmarketing en het verband tussen e-mailmarketing en marketing automation.

Bart Meerdink is managing partner bij Beeckestijn Business School.

Tip: Wil je leren hoe je de effectiviteit van je e-mailcampagnes kunt verhogen? Dan is de training E-mailmarketing wat voor jou!

  • In twee dagen ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.
  • Je leert hoe je e-mailcampagnes kunt testen, meten, analyseren plus bijsturen en voldoen aan de wet- en regelgeving.
Lees meer over deze training ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie