Naar inhoud

PODCAST: De focus op een optimale klantbeleving bij Porsche

Hoewel het rijden in een Porsche voor slechts weinig Nederlanders is weggelegd, is het merk bij velen in het geheugen gegrift. Die naamsbekendheid dankt de Duitse autofabrikant aan de langdurige deelname aan autoraces. In bijvoorbeeld de grand prixs van de Formule 1 zien we al jarenlang vuurrode bolides van het iconische bedrijf rijden. Maar hoe goed een product of dienst tegenwoordig ook is, het verkopen daarvan gaat niet vanzelf.


Sportauto

De geschiedenis van het automerk begint in de jaren 30 van de vorige eeuw, als Ferdinand Porsche op 25-jarige leeftijd zijn eerste auto presenteert – die nota bene elektrisch aangedreven is. Zijn zoon Ferry zet enige jaren later de succesvolle stap naar de autosport. Daarmee legt hij het fundament voor de core business van de onderneming: het bouwen van betrouwbare sportwagens. Dit is nog steeds het strategische uitgangspunt van het automerk.

Leveringsprogramma

Het leveringsprogramma van Porsche is vandaag de dag met zeven modellen breder dan ooit. Aan de basis staat de 911, die zijn beeldbepalende status in een groot aantal uitvoeringen duidelijk naar voren brengt. Daarnaast zijn er de 718 Boxster en de 718 Cayman. Ook biedt het merk een drietal vierdeurs modellen: de Panamera, de Cayenne en de Macan. Sinds 2019 is er de Taycan, de eerste volledig elektrische Porsche.

Dealerorganisatie

Alle modellen beoogt de autofabrikant één grote gemene deler mee te geven: deze dienen de sportiefste auto’s in hun segment te zijn. De dealerorganisatie in Nederland biedt dankzij acht officiële Porsche Centra – in Amsterdam, Eindhoven, Enter, Groningen, Heteren, Leusden, Maastricht en Rotterdam – een uitstekende landelijke dekking. In alle vestigingen is het ultieme streven auto’s én service van absolute topkwaliteit te leveren.

Klantgerichtheid

In deze podcast praat ik met Mark Wegh, oprichter en eigenaar van Porsche Centrum Gelderland in Heteren. Dit centrum staat in heel Europa bekend als hét voorbeeld van klantgerichtheid en klantbeleving binnen Porsche. Klanten komen vanuit heel Nederland om in de Gelderse showroom langs de snelweg A50 een sportauto te kopen, terwijl andere verkoopcentra veel dichter bij hen gevestigd zijn. Hoe doen ze dat bij die autodealer? Mark Wegh deelt zijn inzichten en filosofie.


Sydney Brouwer is specialist op het gebied van klantgericht ondernemen, als docent verbonden aan Beeckestijn Business School en bestuurslid van het kennisnetwerk CX Circle. Hij is auteur van de boeken 'Klantgericht leiderschap' en ‘Six Star Service’. Tijdens zijn presentaties inspireert hij met humor en energie zijn publiek om een extra stap voor de klanten te zetten.

Foto: Porsche Nederland

Tip: Wil je leren hoe je de klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • Je leert de actuele trends, kennis en inzichten uit de praktijk op het gebied van customer experience.
  • Naast de opleiding ontwikkel je een strategie en plan voor de klantbeleving voor jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie