Naar inhoud

PODCAST: De kracht van online personalisatie en profilering

“Online personalisatie gaat niet over het creëren van een website of een landingspagina voor dé bezoeker. Want iedere bezoeker is uniek, met eigenschappen die hem onderscheiden van andere menselijke wezens. Daarom dien je jouw digitale domein met meerdere brillen te bekijken. Een methodiek die jou daarbij goede ondersteuning biedt, is de Myers-Briggs Type Indicator. En de MBTi heeft meer met de wereldberoemde beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini te maken dan je op voorhand denkt.”


Online personalisatie

Dat stelt Martin van Kranenburg, specialist op het gebied van online personalisatie en onder andere als kerndocent verbonden aan Beeckestijn Business School. De MBTI is een psychologisch model dat inzicht geeft in de koopstijlvoorkeuren van consumenten. Want niet iedereen beslist op dezelfde manier. De een wil veel feiten, de ander zoekt persoonlijk contact. De een beslist op basis van emotie, de ander beslist rationeel. Het model is ontwikkeld door Katharine Cook Briggs en haar dochter Isabel Briggs Myers op basis van de theorieën van Carl Gustav Jung.

Vier types bezoekers

De methodiek onderscheid vier types bezoekers, die je ieder op een eigen wijze dient te overtuigingen van jouw argument:

  1. de competitieve bezoeker: ratio en snel;
  2. de methodische bezoeker: ratio en langzaam;
  3. de spontane bezoeker: emotie en snel;
  4. de humanistisch bezoeker: emotie en langzaam.

Verhoging conversie

In deze podcast bespreek ik met Martin van Kranenburg hoe je op basis van de principes van Cialdini en de MBTI de conversie kunt verhogen met online personalisatie en profilering. Met het voor hem kenmerkende enthousiasme vertelt hij over het bewust prikkelen van het onbewuste brein – voor 95 procent verantwoordelijk voor de conversie. Ook heeft hij een waarschuwing: “Het succes van online personalisatie zit niet in de techniek, maar in de creatie van de dialoog.”

Bart Meerdink en Martin van Kranenburg

Bart Meerdink is als kerndocent verbonden aan Beeckestijn Business School.

Tip: Wil je leren hoe je met persuasion-principes je bezoekers aanzet tot de gewenste actie? Dan is de training Online Persuasion wat voor jou!

  • Leer welke psychologische processen een rol spelen in het koopgedrag.
  • Verhoog je conversie door het toepassen van de belangrijkste persuasion-principes.
Lees meer over deze training ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie