Naar inhoud

PODCAST: De podcast als onderdeel van jouw contentstrategie

De digitalisering heeft ontegenzeggelijk voor een rigoureuze verandering van de mediaconsumptie gezorgd. Tegenwoordig wordt namelijk in toenemende mate via een persoonlijk samengestelde playlist naar muziek geluisterd via een platform als Spotify en worden de afzonderlijke afleveringen van een serie aaneensluitend bekeken via een streamingdienst als Netflix. Het zogeheten binge-watching is de extreme vorm hiervan. De opkomst van de podcast – zowel in de vorm van informatieve als humoristische audiocontent – ligt in lijn met deze ontwikkeling.

Voormalig radiopresentator Adam Curry wordt gezien als een van de pioniers op het terrein van de podcasting. In 2004 is hij gestart met zijn dagelijkse podcast ‘The Daily Source Code’. Vandaag de dag is deze vorm van audiocontent gemeengoed in het medialandschap. Zo heeft mediaconcern NRC Media recentelijk alle activiteiten overgenomen van SUBLIME. Behalve een landelijke FM-zender heeft dit Nederlandse bedrijf ook vijf digitale radiostations en een productiehuis, dat niet alleen radioprogramma’s maar ook podcasts produceert.

Podcast

“Deze overname past uitstekend in onze groeiambitie op het gebied van audio”, duidt Dominic Stas, chief executive officer bij NRC Media. “We zien een enorme toename in het gebruik van digitale audio. Inmiddels luisteren al miljoenen Nederlanders naar podcasts en verwachten we dat dit boeiende medium alleen nog maar aan belangstelling wint. Daarom willen we onze journalistieke content nog meer vertalen naar audio. We willen ook meer commerciële podcasts produceren en deze breder distribueren. Met deze overname zetten we dit doel kracht bij doordat we zo in één keer productiefaciliteiten, talent én audiodistributie in huis halen.”

Content

“Deze FM-radiozender heeft gemiddeld zo’n 350.000 unieke luisteraars per week met een gemiddelde luistertijd van drie uur”, vertelt Madelon Fortuin, commercial director bij NRC Media. “Onze kanalen kennen een hoge selectiviteit in de twee hoogste sociale klassen, de AB1-doelgroep. SUBLIME heeft in het verleden ook al de potentie getoond om binnen die doelgroep een stevige voetafdruk te hebben. Met deze acquisitie mikken we in de advertentiemarkt op een versterking en verbreding van onze propositie en kunnen we de branded podcasts – waar steeds meer vraag naar is – zelf produceren en nog beter distribueren.”

Van links naar rechts: Bart Meerdink, Vincent Verhaak en Timo Kamst

Branding

In de podcast praat ik met Timo Kamst en Vincent Verhaak – die respectievelijk als trainer audiopresentatie en consultant digitale marketing plus trainer verboden zijn aan communicatieadviesbureau Mister Digital – over de actuele stand van zaken in podcastland. Zij gaan uitgebreid in op de vraag waarom podcasts zo interessant zijn voor de contentmarketingstrategie van een organisatie. Ook schetsen zij de do's-and-don'ts voor het opzetten van een podcastkanaal. Dit is een verhandeling over frequentie, kwaliteit, originaliteit en authenticiteit, met tijd en capaciteit als sleutelfactoren.


Bart Meerdink is managing partner bij Beeckestijn Business School.

Foto’s: Beeckestijn Business School en Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied contentmarketing? Dan is de opleiding Contentmarketing & Crossmedia wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je een seamless customer journey te creëren door een goede crossmediale contentstrategie.
  • Ook leer je een contentstrategie te ontwikkelen en te vertalen naar een contentmarketingplan.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie