Naar inhoud

PODCAST: De principes van leiderschap in de klantloyaliteit

Het werk van marketeers is niet alleen gericht op de werving van nieuwe klanten, maar bovenal op het behoud van bestaande klanten. Klantloyaliteit is tegenwoordig echter geen vanzelfsprekendheid meer. We leven namelijk in een wereld waar consumenten – in zowel business-to-business als business-to-consumer – met een muisklik overstappen naar een andere aanbieder. Een paar matige beoordelingen op het internet zorgen er vandaag de dag al voor dat ze van een aankoop afzien. Om klanten blijvend aan je te binden, is dus meer nodig dan in de tijd van de SRV-man.


Loyaliteit onder klanten

Klantloyaliteit in het digitale tijdperk begint bij een nieuwe mindset van drie kernprincipes: empathie, verantwoordelijkheid en vrijgevigheid. Door je empathisch op te stellen bouw je een echte band op met je medewerkers én je klanten. Wanneer je vervolgens aantoont dat jij je verantwoordelijk voelt voor hun doelen en behoeften, versterk je die relatie. En door daarna jouw kennis op een specifieke gebied met hen te delen en hen te verrassen met onverwachte extra’s, zorg je ervoor dat ze je nog meer waarderen.

Mindset met drie kernprincipes

Dit kun je opmaken uit het boek ‘Leiderschap in loyaliteit – De winnende mindset voor trouwe klanten’. Het is opgesteld door Sandy Rogers, Leena Rinne en Glenn Vergoossen, alle drie verbonden aan leiderschapsinstituut FranklinCovey. Ze beschrijven hoe je deze mindset aanleert én hoe je die verspreidt door je hele organisatie. Want pas als alle medewerkers van deze manier van denken doordrongen zijn, maak je echt het verschil. In deze podcast geeft Glenn Vergoossen een uitgebreide toelichting.

Sydney Brouwer is specialist op het gebied van klantgericht ondernemen, als docent verbonden aan Beeckestijn Business School en bestuurslid van het kennisnetwerk CX Circle. Daarnaast is hij auteur van het boek 'Klantgericht leiderschap'. Tijdens zijn presentaties inspireert hij met humor en energie zijn publiek om een extra stap voor de klant te zetten. Op 2 en 3 april 2020 verzorgt hij samen met inspirator Niek van den Adel de tweedaagse masterclass ‘Klantgericht leiderschap’ in de Efteling in Kaatsheuvel.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie