Naar inhoud

PODCAST: De relevantie van experimenteren met growth hacking

Het begrip growth hacking is een relatief nieuw begrip in het marketingwoordenboek. De term verwijst naar een marketingtechniek om zo veel mogelijk klanten te werven met zo weinig mogelijk middelen. De methodiek is een aantal jaren terug ontstaan in de wereld van de start-ups. Tegenwoordig rekruteren echter ook steeds meer grote ondernemingen growth hackers om te innoveren door middel van een voortdurend proces van experimenteren, meten en optimaliseren.


Growth hacking

In deze marketingaanpak gaat het niet om wat je hebt gedaan, maar wat je hebt geleerd. En fouten durven te maken, dat is met deze werkwijze een must. Growth hacking is een combinatie van marketing, data en technologie. Growth hackers houden zich dagelijks bezig met procesmatige en methodische experimenten, waarmee zij beogen het aantal klanten van een organisatie in een hoog tempo te vergroten. Deze methodiek heeft in het begin vooral startende ondernemingen ondersteund bij de klantenwerving en maakt nu een sprong richting grote organisaties.

Klantenwerving

De terminologie is in 2011 ontstaan en is destijds bedacht door Sean Ellis. Hij is onder andere oprichter en chief executive officer van het IT-bedrijf Qualaroo en de community GrowthHackers. Als marketeer heeft hij onder meer IT-dienstverlener LogMeIn geleid van nul klanten naar een beursgang. Ook is hij als eerste verantwoordelijk geweest voor de marketingactiviteiten van softwarebedrijven als Dropbox en Lookout. Daarnaast heeft hij in de beginjaren van Eventbrite gewerkt aan de groei van deze ticketservice.

Snelle bedrijfsgroei

Chris Out voelt zich als een vis in het water in de wereld van de growth hacking. Hij helpt ondernemingen – groot én klein – snel te groeien aan de hand van deze methodiek. Bovendien is hij als docent verboden aan Beeckestijn Business School. In zijn ‘Growth Lever Cheat Sheet’ zijn drie groeihefbomen gedefinieerd, die een praktische handreiking vormen voor ondernemers die de juiste klanten met de juiste waarde willen bereiken en hun organisatie op de toestroom van nieuwe klanten willen voorbereiden.

Van links naar rechts: Bart Meerdink en Chris Out

Experimenteerdurf

In talloze ondernemingen wordt geworsteld met de vraag op welke wijze optimaal geëxperimenteerd kan worden met growth hacking. Veelal komt dat doordat een streven naar perfectie tijdrovend is. In deze podcast legt Chris Out uit hoe je een product of dienst in de markt zet, terwijl je aanbod nog niet perfect is. Tevens benadrukt hij het belang van een open organisatiecultuur, want in zijn optiek is durven te experimenteren onlosmakelijk verbonden aan fouten maken.

Bart Meerdink is managing partner bij Beeckestijn Business School.

Foto’s: Beeckestijn Business School en Unsplash

Tip: Wil je de slagkracht van jouw organisatie vertienvoudigen met minimale programmeerkennis? Dan is de training Growth Hacking wat voor jou!

  • In twee dagen leer je snel in te spelen op de veranderende klantbehoeftes en de concurrentie in je markt.
  • Je ontwikkelt met deze training een andere mindset om je als marketeer aan te passen aan de eisen van de toekomst.
Lees meer over deze training
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie