Naar inhoud

PODCAST: De transformatie naar een mensgerichte organisatie

De realisatie van een optimale klantbeleving start bij de medewerkers van een organisatie. En dat vraagt klantgericht leiderschap, een managementvorm die sterk afwijkt van de traditionele hiërarchische manier van leidinggeven. Veelal vraagt dit een radicaal andere manier van organiseren. In mijn optiek kan zo’n organisatieverandering maar op twee manieren gestalte krijgen: of door een verandering van leiders of door een verandering in leiders.

De realisatie van een optimale klantbeleving start bij de medewerkers van een organisatie. En dat vraagt klantgericht leiderschap, een managementvorm die sterk afwijkt van de traditionele hiërarchische manier van leidinggeven. Veelal vraagt dit een radicaal andere manier van organiseren. In mijn optiek kan zo’n organisatieverandering maar op twee manieren gestalte krijgen: of door een verandering van leiders of door een verandering in leiders.

Mensgerichte organisatie

Een goed voorbeeld van een verandering in leiderschapsstijl is Michiel Goemans, franchisenemer bij Kinki Kappers. Zijn kapperszaken zijn getransformeerd van heel hiërarchisch gestuurd naar zelfsturende, mensgerichte organisaties. Hoewel deze transformatie niet makkelijk is geweest, heeft het gezorgd voor veel enthousiastere klanten en medewerkers. Een belangrijk onderdeel van het succes is het opleiden van de medewerkers, een van de taken van Michiel Goemans.

Kinki Kappers

Eigen opleidingen

Het eerste filiaal van deze kappersketen is in 1984 in Eindhoven geopend tijdens de roerige jaren 80 van de vorige eeuw in de hoogtijdagen van de punkcultuur. Het creatieve, de kleuren en het rebelse zijn kenmerkend voor de organisatie. De afgelopen dertig jaar heeft de keten veel tijd gestoken in het ontwikkelen van trainingen om het personeel op te leiden tot bijzonder technische kappers en kapsters. Van daar uit is het idee gekomen om een eigen opleiding op te zetten.

Sydney Brouwer is specialist op het gebied van klantgericht ondernemen, als docent verbonden aan Beeckestijn Business School en bestuurslid van het kennisnetwerk CX Circle. Daarnaast is hij auteur van het boek 'Klantgericht leiderschap'. Tijdens zijn presentaties inspireert hij met humor en energie zijn publiek om een extra stap voor de klant te zetten.

Tip: Als je meer wil weten over klantgericht ondernemen, is het event ‘Customer Experience in 1 Day’ een echte aanrader.

• Met aandacht voor digital customer experience, marketing technology, branding en klantbeleving in business-to-consumer en business-to-business.

• Met inspirerende sprekers als Adrian Swinscoe, Lotte Willemsen en dagvoorzitter Sydney Brouwer en aansprekende praktijkcases van de Volksbank en DAS.

Lees meer over dit evenement ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie