Naar inhoud

PODCAST: De typische kenmerken van Twentse klantgerichtheid

In de mate van klantgerichtheid die mensen van nature hebben, zijn in Nederland duidelijk regionale verschillen zichtbaar. Het is bijvoorbeeld een publiek geheim dat Randstedelingen voor een winkelbezoek graag afreizen naar de Brabantse hoofdstad ’s-Hertogenbosch, om het simpele gegeven dat zij daar vriendelijk begroet worden – al moeten ze nog steeds wennen aan de afscheidssaluut ‘Houdoe’. In de regio Twente heeft de natuurlijke verplichting om voor je naasten te zorgen zelfs een specifieke benaming: noaberschap.


Echt familiebedrijf

Een écht familiebedrijf met Twentse roots is Kees Smit Tuinmeubelen. Inmiddels wordt de onderneming geleid door een telg uit de derde generatie van de familie Smit. Grondlegger is Henk Smit die in 1942 met paard en wagen is begonnen als marskramer. Hij verkocht huishoudelijke artikelen in en om Almelo. In 1972 neemt zijn zoon Kees Smit de bedrijfsleiding van hem over. De organisatie heeft dan inmiddels een winkel in de stad die we kennen van de gevleugelde uitspraak van cabaretier Herman Finkers: “Eén stoplicht springt op rood, een ander weer op groen, in Almelo is altijd wat te doen.”

Experience stores

Op de stoep van die winkel is ook de liefde voor tuinmeubelen en bijbehorende attributen plus accessoires ontstaan. Op 27-jarige leeftijd neemt Henk Smit het stokje over van zijn vader Kees Smit. Tegenwoordig heeft de onderneming experience stores XXL in Almelo en Amersfoort. Ook online is de onderneming actief, met separate websites gericht op Nederland, België en Duitsland. De speerpunten van het familiebedrijf zijn de kwaliteit van de tuinmeubelen, de laagste prijsgarantie, de klanttevredenheid en het grootste assortiment tuinmeubelen in Europa.

Twentse klantgerichtheid

In 2019 wordt Henk Smit door dagblad Tubantia uitgeroepen tot de ‘Beste Twentse Ondernemer’ van dat jaar. Sinds hij eigenaar is van Kees Smit Tuinmeubelen heeft het familiebedrijf een enorme groei doorgemaakt, zonder de authentieke Twentse klantgerichtheid uit het oog te zijn verloren. In deze podcast vertelt hij uitgebreid over zijn visie op klantbeleving en leiderschap. Daarbij gaat de Almeloër ook in op de wijze waarop hij ervoor zorgt dat hij best een dag gemist kan worden in de organisatie of zelfs voor langere tijd uitstekend vervangbaar is.


Sydney Brouwer is specialist op het gebied van klantgericht ondernemen, als docent verbonden aan Beeckestijn Business School en bestuurslid van het kennisnetwerk CX Circle. Hij is auteur van de boeken 'Klantgericht leiderschap' en ‘Six Star Service’. Tijdens zijn presentaties inspireert hij met humor en energie zijn publiek om een extra stap voor de klanten te zetten. Ook heeft hij de ‘Six Star Service Game’ en ‘De Grote Klanten Quiz’ ontwikkeld.

Foto’s: Kees Smit Tuinmeubelen en LinkedIn

Tip: Wil je leren hoe je de klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • Je leert de actuele trends, kennis en inzichten uit de praktijk op het gebied van customer experience.
  • Naast de opleiding ontwikkel je een strategie en plan voor de klantbeleving voor jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie