Naar inhoud

PODCAST: Elke dag weer enthousiaste klanten bij de Bijenkorf

De Bijenkorf is een bijzondere Nederlandse onderneming met een rijke geschiedenis. Die begint als Simon Philip Goudsmit in 1870 ‘Magazijn de Bijenkorf’ opent, een kleine fourniturenzaak aan de Amsterdamse Nieuwendijk. Decennia later wordt het merk definitief op de kaart gezet. Een tijdelijke verhuizing naar de Dam blijkt een commercieel succes en de centrale plek in Amsterdam wordt de definitieve vestigingsplaats voor het eerste filiaal van het warenhuis.

Doelgroep

In de loop der jaren groeit het aantal vestigingen elders in Nederland langzaam maar gestaag. De leiding van het bedrijf realiseert zich ook al in een vroeg stadium dat je een onderscheid kunt maken in doelgroepen. Met eigen formule worden met name de hogere inkomens bedient en daarom wordt in 1926 een nieuwe onderneming opgericht die zich vooral richt op de financieel minder bedeelde groepen: de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam, kortweg HEMA.

Campagne

Net als iedere retailer beoogt de Bijenkorf zich met aansprekende campagnes te onderscheiden. De bekendste actie wordt gevormd door de ‘Drie Dwaze Dagen’. Speciaal voor die gelegenheid ingekochte artikelen worden tegen spectaculair lage prijzen verkocht. De jaarlijks terugkerende uitverkoopactie is een daverend succes. De klanten lopen elkaar nog net niet ondersteboven, maar duiken wel massaal op de veelal luxe goederen.

Merk

Toch besluit de bedrijfsleiding vanaf 2016 van sterke prijspromoties af te stappen en deze actie niet langer te laten plaatsvinden. De winkelketen, die dan ook al geruime tijd prominent online actief is, wil zich meer profileren in het hogere segment. Het lastige middensegment wordt min of meer losgelaten. De focus is dan al enige gericht op een premium experience, met opvallende events als ‘Turn on the Lights’ waarmee de start van het feestdagenseizoen wordt gevierd.

Beleving

Met deze strategie is de onderneming weer terug bij de doelgroep waar in de prille beginjaren ook op gemikt werd. Het is een keuze die zijn vruchten afwerpt. Daar waar andere traditionele warenhuizen in zwaar weer terechtkomen en zelfs de winkeldeuren moeten sluiten, is de Bijenkorf tegenwoordig hét voorbeeld van een winkelketen die de premium markt bedient. En bij een premium merk hoort een geweldige klantbeleving.

Strategie

Die beleving staat dan ook centraal in de strategie van de Bijenkorf. Ankie Straathof is manager customer care & sales bij de winkelketen en vertelt in deze aflevering van de podcast ‘Over Klanten Gesproken’ hoe ze elke dag weer zorgt voor enthousiaste klanten. Ze geeft een kijkje achter de schermen en laat je kennismaken met haar werkelijke drive om samen met haar team te zorgen voor een geweldige klantbeleving.

Op 31 januari en 1 februari 2019 vindt de volgende editie van de tweedaagse masterclass ‘Klantgericht leiderschap’ plaats in het Pulitzer Hotel in Amsterdam. Sydney Brouwer en Morgan Thomas leren leiders die twee dagen wat ervoor nodig is om een cultuur te bouwen die zowel klanten als medewerkers enthousiast maakt.

Sydney Brouwer is specialist op het gebied van klantgericht ondernemen, als docent verbonden aan Beeckestijn Business School en bestuurslid van het kennisnetwerk CX Circle. Daarnaast is hij auteur van het boek 'Klantgericht leiderschap'.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie