Naar inhoud

PODCAST: Inzicht bemachtigen in het gedrag van jouw klanten

In een – nog niet zo lang geleden – verleden moest je als marketeer een beroep doen op een marktonderzoeker – intern of extern – wanneer je gegevens over klanten of markten wilde hebben. Tegenwoordig liggen die data als het ware voor het oprapen. Maar de vertaalslag van data via informatie naar inzicht is geen karwei dat achteloos kan worden uitgevoerd. Daarvoor is de verzameling beschikbare data gewoonweg veel te groot en wordt het zoeken naar de relevante gegevens al snel als zoeken naar de bekende speld in de hooiberg.


Marktonderzoek

Als vakidioot in de positieve zin van het woord volgt Durk Bosma de ontwikkelingen in het marktonderzoek nauwlettend. Hij voert jaarlijks zelf vele marktonderzoeken uit, maar het liefst helpt hij anderen om onderzoek zo goed mogelijk op te zetten en de resulterende insights te gebruiken. Naast zijn werk als docent bij Beeckestijn Business School, is hij partner van The House of Insights, medeoprichter van het Future of Food Institute én heeft hij zijn eigen marktonderzoekbureau Inzicht & Impact.

Klantinzicht

“Marktonderzoek is zinloos als je de verkeerde vragen beantwoordt”, stelt hij onomwonden. “Het heeft ook geen zin als antwoorden te laat komen. Mijns inziens moet je als marktonderzoeker daarom altijd gericht zijn op het geven van tijdige antwoorden op de vragen die jouw klanten – veelal marketeers – echt moeten beantwoorden.” In deze podcast geeft hij zijn visie over het verkrijgen van klantinzicht in het digitale tijdperk.

Relevante data

Zo vertelt Durk Bosma onder andere welke strategische keuzes je moeten maken om niet te verdwalen in het doolhof van de ongekende hoeveelheid data van vandaag. Ook bespreekt hij de stappen die je dient te maken wanneer je nieuwe proposities succesvol wil lanceren. Daarnaast geeft hij antwoord op de cruciale vraag op welke wijze je uit de overdaad aan gegevens de juiste klantgerichte acties destilleert.

Bart Meerdink is managing partner bij Beeckestijn Business School.

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie