Naar inhoud

PODCAST: Met humor succesvol klanten vinden en aan je binden

“Humor is het kortsluiten van informatie.” Dat is de definitie die cabaretier Ivo de Wijs ooit gaf aan zijn vakgebied. En daarmee duidt hij in één zin ook het gevaar van het inzetten van humor als instrument om klantgerichter te communiceren: wat de ene klant uitermate grappig vindt, is voor de andere klant pure ongein. Toch is humor een middel dat zeker bij kan dragen aan het vinden en aan je binden van klanten, mits de juiste snaar wordt geraakt.

“Humor heeft mij veel gebracht.” Dat stelt bestsellerauteur Jos Burgers in zijn nieuwste boek ‘Thuis ben ik niet zo leuk! – Klanten vinden en binden met een beetje humor’. “In de bijna vijftig jaren die ik nu werk, heb ik ondervonden dat je sneller en met minder moeite klanten vindt en aan je bindt als je op een verrassende manier communiceert. Een beetje humor helpt daar enorm bij, als je het tenminste op de juiste manier inzet.”

Klantenbinding

“Natuurlijk gaat het in de communicatie allereerst om de boodschap die je over wil brengen. Maar die wordt krachtiger als je die op een humoristische manier weet te verpakken. En ik ben niet enige die er zo over denkt. Volgens Louis R. Franzini, auteur van het boek ‘Just Kidding: Using Humor Effectively’, is humor de envelop waarin je de boodschap verzendt en de reden waarom dat bericht met plezier wordt ontvangen.”

Met humor

In deze podcast vertelt Jos Burgers, die jaarlijks zo’n 150 prestaties over klantgerichtheid geeft, hoe je met humor succesvol klanten kunt vinden en aan je binden. Daarbij verliest hij niet uit oog dat humor inzetten in een zakelijk relatie niet zonder risico’s is. Toch heeft hij proefondervindelijk vastgesteld op welke manier het toch veilig kan. En dat is niets om lacherig over te doen, maar een serieuze zaak.

Sydney Brouwer is specialist op het gebied van klantgericht ondernemen, als docent verbonden aan Beeckestijn Business School en bestuurslid van het kennisnetwerk CX Circle. Daarnaast is hij auteur van het boek 'Klantgericht leiderschap'. Tijdens zijn presentaties inspireert hij met humor en energie zijn publiek om een extra stap voor de klant te zetten. Op 8 en 9 juni 2020 verzorgt hij samen met inspirator Niek van den Adel de tweedaagse masterclass ‘Klantgericht leiderschap’ in de Efteling in Kaatsheuvel.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie