Naar inhoud

Pokémon GO: van go naar no-go

In de zomer van 2016 liet Pokémon GO het grote publiek kennismaken met augmented reality. Maar de hype lijkt grotendeels voorbij. De teller van het aantal installaties van de app op smartphones is in december 2016 blijven steken op 1,2 miljoen. Drie maanden eerder lag dit met bijna 1,8 miljoen ongeveer 600.000 installaties hoger. Aan het eind van de zomer stond de app geïnstalleerd op ongeveer een derde (35%) van alle smartphones van 12- tot 30-jarigen, in december is dit ingezakt tot ongeveer 15 procent.

Gebruik van mobiele applicaties

Dit blijkt uit de meest recente versie van het ‘Dutch Apps Report’ over december 2016 van marktonderzoeksbureau Telecompaper. Jongeren lijken massaal de app van hun telefoon verwijderd te hebben. Daarnaast gebruiken degenen die de app nog wel op hun telefoon hebben staan deze veel minder lang. Speelden gebruikers in september nog gemiddeld 81 minuten per week met de app, in december zakte dit tot 71 minuten. Het gemiddeld aantal dagen in de maand waarop de app gebruikt wordt blijft wel stabiel op 12.

Pokémon GO blijft populairste game

Ondanks de daling in het aantal minuten is Pokémon GO nog steeds de app die het meest intensief wordt gebruikt. Wordfeud bijvoorbeeld wordt 49 minuten per week gebruikt, Candy Crush Saga blijft steken op 47 minuten. De daling kan mogelijk verklaard worden door het einde van de zomer en de daarmee samenvallende start van het nieuwe school- en studiejaar.

Kwaliteit van apps beoordeeld

Opvallend is wel dat de kwaliteit van de app niet hoog scoort. Wanneer de negatieve beoordelingen worden afgetrokken van de erg positieve beoordelingen (alternatieve NPS) scoort Pokémon GO een 10. Ter vergelijking, Wordfeud heeft een score van 31, Candy Crush Saga staat op 22.

Toenemende populariteit navigatieapps

In het rapport wordt niet alleen ingezoomd op bepaalde segmenten – gaming, muziek, voice, video en bankieren. Er wordt ook gekeken naar de segmenten in zijn geheel. Apps om foto's te maken, te chatten, te mailen en voor social media blijven in de top vier staan. Het laatste jaar zijn navigatieapps nog populairder geworden, waardoor deze nu samen met weerapps op de vijfde plek staan.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie