Naar inhoud

Pop-up-concept ook ingezet tegen leegstaand bedrijventerreinen

Een kantorenpark presenteren als pretpark. Op deze bijzondere manier pakt de gemeente Capelle aan den IJssel de leegstand aan op het Rivium Businesspark. Met de lancering van het concept Rivium World ligt de focus niet in de eerste plaats op het aantrekken van nieuwe bedrijven, maar op het zo aangenaam mogelijk maken voor huidige werknemers om er te verblijven. Op pop-up-achtige wijze moet het park meer aantrekkingskracht krijgen.

Leegstaand kantorenparken

Net als veel kantorenparken in Nederland kampt het Rivium met leegstand. Om nieuwe bedrijven naar het kantorenpark te halen zijn traditionele verkoopargumenten als een gunstige ligging, goede bereikbaarheid en hoogwaardig openbaar vervoer et niet meer voldoende. Daarom is Rivium World gelanceerd. Een concept waarbij tal van diensten en activiteiten worden aangeboden aan de werknemers en daarmee de bedrijven, met als doel prestaties te verbeteren en het verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Op dit moment wordt geëxperimenteerd met een carwash, een pakketservice, stoelmassage, fietswerkplekken en indoorgolf.

Metafoor van een pretpark

Rivium World is een experiment waarmee in een pop-up-achtige setting nieuwe diensten worden aangeboden op het gebied van gemak, ontspanning, inspiratie en innovatie. Het park moet een plek zijn die uitnodigt om te ontdekken en te experimenteren. “Iets wat je als individueel bedrijf misschien wel wilt, maar niet georganiseerd krijgt. Bijvoorbeeld uit praktische overwegingen of kostenoverwegingen”, licht economiewethouder Eric Faassen toe. “We gebruiken hierbij de metafoor van een pretpark. Niet omdat we er een kermis van willen maken, maar om associaties op te roepen met een prettig verblijf en te zorgen voor een omgeving waarin gespeeld en uitgeprobeerd mag worden. Om dat te bereiken moet je ook durven kiezen voor een niet-traditionele aanpak.”

Bedrijven inspireren

Wat er binnen het concept aan mogelijkheden is, bepaalt de markt. De gemeente inspireert bedrijven door een aantal diensten aan te bieden. Daarnaast krijgen bedrijven een podium om zichzelf te presenteren en worden ze uitgedaagd om zelf met ideeën te komen. “Rivium World is nooit af”, zegt Faassen. “Het past zich continu aan de wensen van werknemers van bedrijven van het Rivium aan. Is er geen animo voor een bepaalde service of activiteit? Dan bieden we hem niet meer aan. Zijn er ideeën voor andere diensten? Dan is er ruimte om ze uit te proberen.”

Open faciliteiten

Dit geldt niet alleen voor de bedrijven op het kantorenpark, maar ook uit de omgeving. Ondernemers uit heel Capelle aan den IJssel en daarbuiten kunnen aanhaken. Zolang het past binnen de doelstellingen van het concept mag iedereen het podium gebruiken en diensten aanbieden. Of het nu gaat om bijvoorbeeld sportfaciliteiten, je haar laten knippen, of een inspiratiesessie organiseren. Op deze manier verbindt Rivium World werknemers en bedrijven van het Rivium met elkaar, maar ook met de buitenwereld.

Onderscheidend verhaal

Meer tevredenheid onder huidige werknemers en bedrijven kan vervolgens ook nieuwe partijen aan het kantorenpark binden. Reeds op het park gevestigde bedrijven hebben hiermee een extra reden om er te blijven, waardoor de leegstand niet verder toeneemt. Het concept zorgt bovendien voor een onderscheidend verhaal waardoor het verleidelijk wordt om je er als bedrijf te vestigen.

Oplossing leegstand

Of Rivium World een oplossing is om leegstand terug te dringen moet de praktijk uiteraard leren. “Het is een experiment”, aldus Faassen. “Maar wel met een doordacht concept, gedragen door een gedegen strategie. In een wereld waarin traditionele manieren van doen niet meer werken, zul je het lef moeten hebben om het anders te doen. De gemeente Capelle durft dit aan en gaat ongetwijfeld een hoop leren en ontdekken.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie