Naar inhoud

Positieve consensus over biometrisch betalen in Nederland

Technologie is bedoeld om ons leven zo makkelijk mogelijk te maken. Dat geldt natuurlijk ook voor de manier waarop we voor producten en diensten betalen. Een voorbeeld daarvan is de verschuiving van papiergeld naar een digitale munteenheid: cryptocurrency. Maar wordt dit de officiële valuta? En hoe gaat dat er in de praktijk uitzien? Dit is slechts een greep uit de onbeantwoorde vragen over de toekomst van het monetaire stelsel.

Potentie van biometrisch betalen

Zo worden er ook nieuwe betaalmanieren onderzocht, zoals afrekenen met het gezicht. Ieder mens, inclusief eeneiige tweelingen, heeft namelijk een uniek gelaat. En hoe meer vooruitgang er met de software achter gezichtsherkenning geboekt wordt, des te meer potentieel dit biedt. Er is tenslotte meer variatie in het menselijk gezicht dan bij andere herkenningspunten van het lichaam, zoals de vingerafdruk en het oogprofiel. Dit verklaart ook waarom er dit jaar al op Schiphol getest werd met biometrisch boarden.

Ontwikkelingen in de FinTech

Er gaat de komende jaren veel gebeuren op het gebied van FinTech. Zo heeft het Chinese bedrijf UnionPay vier nieuwe betaalmanieren ontwikkeld, die recentelijk gepresenteerd werden op het FinTech-festival in Singapore. De meest opmerkelijke ontwikkeling van de vier was FacePay, waarbij het gezicht als het ware fungeert als creditcard. Door deze innovatie kunnen tijdrovende processen als identificatie, authenticatie en autorisatie bijna synchroon uitgevoerd worden.

FacePay is handig voor bedrijven die veel betalingen binnenkrijgen. Als alle stappen in het betalingsproces in één keer uitgevoerd kunnen worden, bespaart dat veel tijd, geld en middelen. Daarnaast is het veiliger omdat er minder contant geld op verkooplocaties is.

In een recentelijk verschenen persbericht verkondigde Shuan Ghaidan, director of products van UnionPay International, de missie van het bedrijf: “Het verbinden van consumenten, bedrijven en financiële instituten met kosteneffectieve en veilige betalingstechnologieën van de toekomst.” Maar hoe kosteneffectief en veilig is FacePay eigenlijk?

Kosteneffectiviteit en veiligheid

Volgens UnionPay is de technologie geschikt voor fysieke en digitale verkoop. Dit wordt gerealiseerd door de gezichten van consumenten te koppelen aan hun betaalrekening. Het is vrij evident dat het elimineren van bepaalde stappen in het betaalproces de kosteneffectiviteit bevordert, maar de veiligheid van het systeem kan nog niet gegarandeerd worden.

Uit verschillende tests blijkt wel dat de gezichtsherkenning ongeveer 99,5 procent accuraat is, alleen is nog niet duidelijk of dit ook bij eeneiige tweelingen en foto’s het geval is. De herkenningssoftware van de onlangs verschenen iPhone X kan bijvoorbeeld nog geen onderscheid maken tussen tweelingen. En de gezichtsherkenning van de Samsung Galaxy S8+ is makkelijk te omzeilen met een foto.

Privacy in het geding

Een ander knelpunt is natuurlijk privacy. Gevoelige informatie over je locatie en aankoopgeschiedenis, wordt met FacePay direct aan je identiteit gekoppeld. Als deze informatie in verkeerde handen valt of misbruikt wordt, kan dit erg nadelig zijn. Denk aan een zorgverzekeraar die de premie opschroeft omdat je regelmatig sigaretten aanschaft.

Voordat dit soort technologieën worden geïntroduceerd voor algemeen gebruik is het dus noodzakelijk om in kaart te brengen welke risico’s er zijn. En de rechten en plichten van betrokkenen moeten juridisch dichtgetimmerd worden. De praktijk leert dat dit vaak pas naderhand gebeurt. Zo is ook nog niet duidelijk wat de implicaties van de vernieuwde Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, oftewel de Sleepwet, voor de burger zijn.

Omarmen van technologie

Bedrijven die willen groeien moeten de laatste technologische ontwikkelingen in de gaten houden, zelfs wanneer er nog geen intentie of budget is om ermee aan de slag te gaan. Dit zorgt ervoor dat ze op de hoogte blijven van de actualiteit en koers van de markt. Wanneer de adaptatie van nieuwe technologie groeit, is de overstap vervolgens sneller gemaakt.

In het geval van biometrisch betalen in Nederland lijkt er een positieve consensus te zijn. Uit een wereldwijd onderzoek van Mastercard begin 2016 bleek dat negen op de tien Nederlandse testpersonen hun wachtwoord definitief wilden omruilen voor biometrische authenticatie. En bijna driekwart was ervan overtuigd dat het fraudegevallen vermindert. We kunnen dus gerust stellen dat Nederlandse bedrijven en organisaties zich moeten voorbereiden op deze nieuwe manier van betalen.

De auteur is werkzaam als contentmarketeer bij Pulse Media Online, een uitgeverij die onder andere verantwoordelijk is voor het platform Mijn Zakengids.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie