Naar inhoud

Positieve online reviews laten Nederlanders grotendeels koud

Binnen het marketingvakgebied wordt nadrukkelijk gewezen op het belang van recensies van klanten. Maar slechts één op de tien Nederlanders verandert zijn voorkeur voor een product of een dienst na het lezen van een positieve review op het wereldwijde web. Ter vergelijking, in België ligt dit – met één op de vier consumenten – een stuk hoger. Wereldwijd gezien hechten de Nederlanders samen met de Denen het minste waarde aan online beoordelingen. Dit is branche-overschrijdend, want zelfs binnen de reisbranche zeggen consumenten uit Nederland dat goede ervaringen en beoordelingen niet leiden tot het maken van andere keuzes.

Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek naar het belang van reviews en de invloed van deze klantbeoordelingen op het consumentengedrag onder 6.375 consumenten uit 23 landen, waaronder Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten van Amerika, China en Brazilië. Het is uitgevoerd door consultancybureau Simon-Kucher & Partners. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Trend Radar 2019: Rating Economy’.

Nederlander vertrouwt vooral zichzelf

“Heb je er als consument vertrouwen in dat de zaken in jouw land goed geregeld zijn, bijvoorbeeld door toezicht op bedrijven, dan is er minder reden om op consumentenreviews af te gaan”, vertelt Peter Kerkhof, hoogleraar social media aan de Vrije Universiteit Amsterdam. “Mede hierdoor zien we in Nederland en Denemarken een totaal andere uitkomst dan in Latijns-Amerika en het Midden-Oosten, waar consumentenreviews als zeer belangrijk worden beschouwd. Daarbij zijn Nederlanders individualistisch ingesteld, waardoor de mening van anderen er minder toe doet. Hierdoor hebben zij dus minder de behoefte bij een aankoop eerst te checken wat anderen vinden.”

Merkloyaliteit Nederlander zeer hoog

Goede reviews zorgen ervoor dat consumenten meer willen betalen voor een product. In Nederland ligt dat percentage (9%) echter een stuk lager dan in de andere onderzochte landen, waar het gemiddelde meer dan twee keer hoger is (19%). Als Nederlandse consumenten eenmaal een favoriet product gevonden hebben, stappen ze niet snel meer over. Zo geeft maar liefst 63 procent aan merktrouw te blijven, ondanks vergelijkbare producten met betere reviews. In Frankrijk kiezen ze op dit moment sneller voor de concurrent, want slechts 19 procent blijft trouw aan een merk als een vergelijkbaar product betere reviews heeft. “Zeker in Nederland is merkloyaliteit dus een cruciale factor voor webwinkels, waar winkeliers slim op kunnen inspelen”, stelt Jos Eeland, senior director bij Simon-Kucher & Partners.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie