Naar inhoud

Pre- en onboarding-programma versterkt de bedrijfscultuur

In een snelgroeiende organisatie is de bewaking van de organisatiecultuur een cruciale factor voor een gezonde verdere ontwikkeling. Een pre- en onboarding-programma kan in dergelijke gevallen werknemers inzicht geven in de lopende processen en geldende waarden. Op deze manier vinden ze hun weg binnen de organisatie beter. Ook het neerzetten van waarden en het verder versterken van de cultuur, voor zowel de nieuwe als de bestaande medewerkers, wordt zo gerealiseerd.

Pre- en onboarding-programma

De producent van compatibele koffiecapsules Euro Caps heeft voor RMMBR, aanbieder van leeroplossingen, gekozen om een pre- en onboarding-programma voor alle medewerkers te ontwikkelen. Zo’n programma is nodig omdat de fabrikant snel groeit. Sinds de start in 2012 is de output van de productie gegroeid naar een miljard koffiecapsules per jaar. Daarmee is het bedrijf de grootste wereldwijde producent van private label-capsules.

Snelgroeiende organisatie

In deze snelgroeiende omgeving wil de onderneming via het leerprogramma zorgen dat nieuwe medewerkers alle processen binnen het bedrijf goed leren kennen. Op deze manier vinden ze hun weg binnen de organisatie beter. Ook het neerzetten van waarden en het verder versterken van de cultuur, voor zowel de nieuwe als de bestaande medewerkers, wordt zo gerealiseerd.

Happy people, better business

Voor de koffieproducent is het van belang dat alle werkzaamheden in het programma gecoverd zijn. Zo zijn nieuwe medewerkers goed voorbereid en worden ze niet in het diepe gegooid als ze eenmaal van start gaan. Daarnaast is de menselijke factor binnen het bedrijf van groot belang. Via het programma worden ook de passie, de drive, de waarden en de bedrijfscultuur binnen de onderneming gedeeld. Het programma is dus ook voor bestaande medewerkers relevant. Door dit deel van het traject krijgen alle medewerkers een beeld bij wat belangrijk wordt gevonden binnen de organisatie en blijft de bestaande cultuur behouden.

Communiceren met medewerkers

“Wie zijn we, wat willen we en hoe houden we dat vast? Dat is wat we via de programma’s met onze medewerkers willen communiceren”, zegt Kitty Batist, HR-manager bij Euro Caps. “Onze organisatie is zo succesvol vanwege de goede mensen. En dat worden er steeds meer. Waar we in 2014 nog 50 vaste medewerkers in dienst hadden, zijn dat er vandaag de dag ruim 300. Het is dan ook extra belangrijk om zoveel mogelijk in hen te investeren met trainingen en opleidingen en een interne coach voor de persoonlijke waarden van onze medewerkers. Het online leerprogramma van is een belangrijke toevoeging. Het is fijn om te zien dat RMMBR enthousiast is over het eigen product. Ze werken snel en hebben aan een half woord genoeg, de expertise spat ervan af. Ik verwacht dan ook mooie resultaten.”

Medewerkers centraal stellen

“Euro Caps verdient een groot compliment als het gaat om hoe zij hun medewerkers centraal stellen”, vertelt Joost Bazelmans, commercieel en creatief directeur bij RMMBR. “Ze willen in dit bedrijf graag van hun medewerkers horen wat ze missen of waar ze tegenaan lopen. Dat is ook de reden dat de organisatie vroeg om een feedback-tool binnen het programma. Hieraan zie je dat ze het doel van het traject echt goed voor ogen hebben en vanuit daar verder zijn gaan nadenken over wat past binnen het traject. Daarnaast wilden ze, net zoals met alles binnen het bedrijf, de verantwoordelijkheid bij de medewerkers leggen. Medewerkers moeten zelf aan de slag gaan. Een online traject als dit, sluit daar perfect bij aan.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie