Naar inhoud

Pre-order-marketing werkt bij exclusiviteit

Het is nog maar enkele jaren geleden dat 'A Campingflight to Lowlands Paradise' in een mum van tijd was uitverkocht, zelfs voordat er ook maar één optredende act bekend was. Inmiddels vindt er in elke zichzelf respecterende gemeente een festival plaats en moet ook het evenement in Biddinghuizen grote namen als Muse op het affiche zetten om toeschouwers te trekken. Dat pre-order-marketing vooral werkt bij exclusiviteit, heeft Tesla onlangs bewezen met de succesvolle voorinschrijving op Model S.

Primeur voor early adaptors

Ook de verkoopcijfers van de SmartBike, de nieuwste innovatie van fietsfabrikant VanMoof, toont aan dat voorverkoop werkt in bijzondere gevallen. Vanaf 1 juni was de fiets online te bestellen en binnen 24 uur verkocht de bekende stadsfietsenproducent al voor een kwart miljoen euro aan revolutionaire fietsen die pas later dit jaar op het fietspad te zien zijn. Door de fiets die niet gestolen kan worden, via een pre-order-systeem aan te bieden, zijn early adaptors in staat om de primeur van deze fiets te claimen voor een scherpe prijs (€ 1.098,-) en wordt een belangrijk deel van het productieproces op voorhand gefinancierd.

Fiets met tracking-technologie

De SmartBike is wereldwijd de eerste slimme fiets waarbij recente innovaties en meerdere anti-diefstaleigenschappen in het frame zijn geïntegreerd. De tweewieler is voorzien van de nieuwste tracking-technologie, op basis van GSM en Bluetooth. Daarnaast heeft de fiets een elektronisch slot dat volledig in het frame is weggewerkt. Mocht een fietsendief tóch zo slim zijn om daar omheen te werken dan heeft fietsfabrikant daar een unieke oplossing voor: 'peace-of-mind'-garantie. De fabrikant heeft een speciaal recovery team – bike hunters – aangesteld om een gestolen fiets terug te halen. Lukt dat niet binnen 14 dagen, dan wordt voorzien in een vervangende fiets. Met deze duurzame en moderne aanpak betreedt fabrikant een veelbesproken terrein, waar nog geen ander ooit is geweest.

Korting bij voorinschrijving

Vanaf december komt de fiets officieel in de verkoop in de brandstores van VanMoof en online voor € 1.798,-. Toch ontvangt de fabrikant al honderden bestellingen van fans over de hele wereld, bijvoorbeeld Japan en Spanje. Wie de SmartBike voor een scherpe prijs wil aanschaffen moet snel zijn. Inmiddels is de speciale early bird aanbieding van € 1.098,- uitverkocht en is er nog een klein aantal fietsen beschikbaar vanaf € 1.198,-.

Succesvolle pre-order-marketing

De SmartBike is het derde product dat de fietsfabrikant middels pre-order-marketing in de markt zet. Eerder lanceerden zij succesvol de Electrified S (een elektrische fiets) en de Boncho (een fietsponcho). Taco Carlier, mede-oprichter van VanMoof zegt hierover: “Voorverkoopcampagnes blijken ideaal om onze fans te belonen. Wij kunnen hen een aantrekkelijke korting geven én de garantie bieden dat zij de fiets als eerste in huis hebben. Daarbij hebben deze campagnes een positieve invloed op de verkoop van al onze modellen. Onze online sales verbreekt op dit moment alle records en ook de verkoop in onze winkels in Amsterdam, Berlijn en Brooklyn gaat door het dak.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie