Naar inhoud

Prijssetting bepaalt het succes van duurzame spijkerbroeken

Ruim de helft van de Nederlandse consumenten is bereid een duurzame spijkerbroek te kopen, maar 77 procent zegt dat deze wel betaalbaar moet blijven. Om de verkoop van deze spijkerbroeken te stimuleren, zijn veranderingen in de mode-industrie nodig. Er dient te worden ingezet op een transitie van fast fashion naar meer duurzame verdienmodellen. Transparantie is hierin cruciaal, want 62 procent wil meer voorlichting van de overheid en retailers over de productie van jeans.

Dat kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Kruistocht voor een schone en eerlijke spijkerbroek’ van ABN AMRO. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 1.341 Nederlanders, dat is uitgevoerd door retailadviesbureau Q&A.

Productie van duurzamere spijkerbroeken

Verreweg de meeste spijkerbroeken worden te goedkoop geproduceerd. Zo liggen de werkelijke kosten van de teelt van katoen, de productie van het denim en de uiteindelijke spijkerbroek hoger en wordt een deel van deze productiekosten voor lokale arbeiders en het milieu onder de prijs afgerekend. Hierdoor kopen Nederlandse winkels hun spijkerbroeken gemiddeld voor 33 euro te weinig in, zo is uit een eerder onderzoek van de bank gebleken.

Eigenlijk moet de inkoopprijs veel hoger liggen, maar veel Nederlanders realiseren zich dit niet. Dat wijst het nieuwe onderzoek uit. Zo heeft bijna een derde van de consumenten nog nooit van duurzame spijkerbroeken gehoord en weet 29 procent weliswaar wat een duurzame jeans is, maar denkt hier niet aan in het pashokje of bij een online aankoop.

Stimulerende maatregelen overheid zijn nodig

Duurzaamheid staat op dit moment op de vijfde plaats van overwegingen die consumenten maken bij de aanschaf van kleding. Prijs is de belangrijkste factor, gevolgd door design (kleur, wassing en pasvorm), kwaliteit en merk. Toch is er een groeiende groep consumenten die anders tegen kleding aankijkt. Zo blijkt uit het onderzoek dat uiteindelijk bijna 51 procent van de consumenten na de nodige informatie bereid is om een eerlijke jeans te kopen. En 39 procent is daarbij bereid om bijna 75 euro te betalen voor een duurzame spijkerbroek, nadat ze de nodige informatie over de broek en het productieproces hebben gehad.

Daarnaast heeft één op de zes Nederlanders wel eens een duurzame jeans gekocht of koopt alleen nog maar duurzame spijkerbroeken. Ook vinden zeven op de tien Nederlanders dat de overheid maatregelen moet nemen om de productie en verkoop van duurzame kleding te stimuleren. Dat kan bijvoorbeeld met een algemeen keurmerk dat helpt bij het maken van de keuze of een lager btw-tarief voor deze producten.

Verborgen kosten kunnen nog verder zakken

“Er zijn voldoende mogelijkheden om de verborgen kosten van een spijkerboek te verlagen. Het zou al veel uitmaken als consumenten zich niet langer laten verleiden door trendgevoelige fast fashion die te goedkoop wordt aangeboden”, zegt Henk Hofstede, sectorbankier retail bij ABN AMRO. “Dat sluit ook aan bij ons onderzoek. Daaruit blijkt namelijk dat 56 procent van de consumenten langer met kleding wil doen. Bijna 30 procent van de consumenten wil betere kwaliteit kopen om er langer mee te kunnen doen en 35 procent geeft aan minder en duurzamere kleding te willen kopen.”

“Als iedereen zijn jeans twee keer zo lang draagt, minder vaak wast en een nieuwe aankoop uitstelt, kunnen verborgen milieukosten halveren. Deze kosten dalen nog verder als de arbeidsomstandigheden verbeteren en redelijke, leefbare lonen worden betaald. En als afgedankte spijkerbroekenstof wordt hergebruikt bij de productie van nieuwe jeans, kunnen de verborgen kosten nóg verder zakken. Wat we dan overhouden, is een eerlijke, meer duurzaam geproduceerde spijkerbroek.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie ‘Whitepapers’ van Customertalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie