Naar inhoud

Primera ziet het aantal filialen in Nederland verder groeien

Het is niet louter kommer en kwel in de Nederlandse winkelstraten. Zo ziet Primera ondanks een afnemende tabaksverkoop niet alleen de omzet en de winstmarge stijgen, maar ook het aantal filialen van de keten groeit. Nadat in oktober de vijfhonderdste winkel is geopend, heeft de winkelketen 2017 afgesloten met 504 winkels. Dit is een groei van 19 nieuwe winkels, waarmee de winkelformule een notering krijgt in de top 10 van de retailformules in Nederland op basis van de hoeveelheid verkooppunten. De totale omzet groeide licht naar 689 miljoen euro en de marge groeide met 3 procent. De online omzet groeide met 59 procent en is voor een belangrijk gedreven door de lancering van de Primera Keuze-cadeaukaart.

Dalende tabaksverkoop

De omzet van tabak daalde in 2017 met 3 procent en de omzet loterijen met 5 procent. Gezien het omzetaandeel van deze assortimentsgroepen heeft dit een behoorlijke impact op het omzettotaal. Toch is de totale omzet stabiel gebleven door de toenemende vraag naar assortimentsgroepen zoals cadeaukaarten, e-sigaretten en cadeaus. Daarnaast is de keten in staat geweest meer omzet bij concurrenten weg te halen met onder andere de assortimenten tijdschriften, wenskaarten en kantoorartikelen.

Breed assortiment

“Klanten verwachten bij ons type winkels een breed assortiment en daar zetten wij flink op in”, aldus Gert van Doorn, algemeen directeur bij Primera. “Wij vervullen een duidelijke buurtfunctie en hebben de koers ingezet om de margemix te verbeteren met deze assortimentsgroepen. Dit is ook noodzakelijk voor onze aangesloten ondernemers om zo de omzetdaling van traditionele groepen op te kunnen vangen.”

Lancering cadeaukaart

De online omzet is afgelopen jaar voornamelijk gegroeid door de lancering van de Primera Keuze-cadeaukaart, een nieuw concept voor de zakelijke markt. “Zakelijke klanten willen de ontvanger zelf laten kiezen, een cadeaukaart geven die onbeperkt geldig is, maar ook gemak”, stelt Angelo Ridderhof, hoofd marketing bij de winkelketen. “Wij spelen daar succesvol op in met deze cadeaukaart en bedienen hiermee online een nieuwe doelgroep die vervolgens weer in de winkel komt. Zo’n 90 procent van de ontvangers van de cadeaukaarten verzilvert namelijk zijn of haar kaart in de winkel. Of het nu online of in de winkels is, wij blijven innoveren om samen met onze ondernemers en leveranciers het verschil te maken in een uitdagende markt.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie