Naar inhoud

Privégebruik smartphone op werkvloer wekt ergernis

Even snel een WhatsApp bericht sturen, je e-mails checken of kijken hoe laat de eerste trein gaat. Smartphones zijn bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en dus ook niet op de werkvloer. Toch vindt meer dan de helft van de Nederlands dat het privégebruik van de mobiele telefoon onder werktijd aan banden dient te worden gelegd. Vooral het actief en passief bezoeken van sociale media als Facebook is een bron van ergernis.

Scheiding werk en privé

De juridische dienstverlener JuroFoon heeft uitgezocht hoe wij denken over het gebruik van digitale media voor privédoeleinden tijdens werktijd. 55 procent van de 1.304 respondenten geeft aan in algemene zin tegen het gebruik van persoonlijke e-mail, internet of smartphone tijdens het werk te zijn. 30 procent vindt het totaal geen probleem en 15 procent van de respondenten doet het stiekem of probeert het te beperken.

Werkelijke regels

Maar wat nou als je werkgever dit verbiedt? Mag dit? Juriste Jade Chömpff van JuroFoon: “Ja, dat mag. De wet geeft de werkgever een instructiebevoegdheid. Dit houdt in dat hij bepaalt hoe het werk wordt uitgevoerd en met welke gereedschappen en middelen en dus ook met welke middelen niet. De werkgever kan dus het gebruik van je privésmartphone verbieden. De werknemer moet zich hieraan houden. De instructies moeten wel redelijk zijn en rekening houden met uitzonderingen.”

Redelijkheid en billijkheid

Het kan namelijk in sommige privé situaties zo zijn dat het niet gebruiken van je smartphone ervoor zorgt dat je je werkzaamheden niet naar behoren kunt uitvoeren en het bedrijfsbelang hierdoor wordt geschaad”, aldus Chömpff: “Natuurlijk moet er een uitzondering kunnen worden gemaakt indien een werknemer bijvoorbeeld een belangrijk privételefoontje verwacht. In alle redelijkheid zullen werkgever en werknemer hier wel uit kunnen komen. Maar dat is een heel ander verhaal dan het checken van Facebook. Het is voor ons wel erg opvallend dat de meeste respondenten tegen het gebruik van persoonlijke digitale media zijn tijdens werktijd.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie