Naar inhoud

Privacy klant steeds grotere zorg bij online samenwerking

De financiële markt is volop in beweging. Waar tot voor kort nog veel verantwoordelijkheid lag bij intermediairs, neemt nu de consument steeds meer zelf het heft in handen. Dit betekent dat een nieuwe manier van werken zijn intrede doet. Een manier waarin aanbieder en consument samenwerken aan een op maat samengesteld product: online samenwerken. Professionals uit de financiële branche maken zich echter steeds meer zorgen om de privacy van klanten als het gaat om deze samenwerking.

Bedreiging privacy klanten

Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Hyarchis, aanbieder van oplossingen in contentassociatie en online samenwerking. Onderzoeksbureau Markteffect heeft voor de tweede maal op rij onderzoek gedaan naar online samenwerken met klanten onder bijna 500 professionals werkzaam in de bankensector, verzekering-, pensioen-, hypotheek- en accountancybranche. 39 procent geeft aan het eens te zijn met de stelling dat online samenwerken een bedreiging is voor de privacy van klanten. Vorig jaar lag dat percentage nog op 25 procent. Ondanks deze zorgen werken steeds meer financiële dienstverleners online samen met klanten.

Online samenwerking externe partijen

Uit de onderzoeksresultaten blijkt tevens dat 37 procent van de respondenten aangeeft veel online samen te werken met externe partijen. Het percentage dat soms samenwerkt, ligt op 33 procent. Daarbij geeft 30 procent aan weinig samen te werken. Ondanks de steeds groter wordende zorg om de privacy van klanten, blijft online samenwerken met klanten stijgen in populariteit. Het percentage professionals dat veel online samenwerkt lag in 2014 beduidend lager. Dat was toen 28 procent.

Tevredenheid efficiëntie samenwerking

Professionals uit de financiële branche zijn tevreden over de efficiëntie van online samenwerken. Uit het onderzoeksrapport blijkt ook dat 65 procent van de respondenten de efficiëntie van online samenwerken met klanten als goed tot zeer goed beoordeelt. Bijna een derde heeft hier een neutrale mening over (31%). Slechts 4 procent vindt de efficiëntie slecht tot zeer slecht.

Openbaar worden privégegevens funest

Het is goed om te zien dat professionals uit de financiële branche online samenwerken steeds meer omarmen”, zegt Serge Leclercq, commercieel directeur bij Hyarchis. “Dit gaat gepaard met een toename in de bezorgdheid om de privacy. Een terechte zorg, want het is funest als privégegevens openbaar worden. Het is daarom ook van groot belang dat als men online samenwerkt met klanten, dat dit gebeurt in professionele en veilige omgevingen. Mijn advies is daarom: ga in zee met een partij die behalve een mooie voorkant ook een robuuste en veilige achterkant biedt.”

Het onderzoeksrapport “Ready? Set. Go! Online samenwerken met klanten: Is de financiële markt futureproof?” kun je downloaden op de website Hyarchis.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie