Naar inhoud

Privacyregelgeving cruciaal in 2017 voor data- en marketingsector

2017 is een cruciaal jaar voor de data- en marketingsector als het op privacyregelgeving aankomt. Per 25 mei 2018 treedt de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. Op datzelfde moment treedt naar verwachting ook de nieuwe Europese telecomwet – de e-Privacy Verordening, waarvan het eerste voorstel deze maand naar buiten kwam – in werking. Beide nieuwe wetten hebben grote impact op de werkwijze van bedrijven en dat betekent dat dit jaar voor een groot deel in het teken staat van de voorbereiding daarop.

Voorlichtingsprogramma

De nieuwe Europese privacyregelgeving en de veranderingen in het marketingvak, zowel op creatief als technologisch gebied, zijn dan ook de belangrijkste aandachtspunten voor de Data Driven Marketing Association (DDMA) in 2017. De hoofddoelstelling is daarbij onveranderd: de Nederlandse data- en marketingsector naar een hoger niveau tillen. De branchevereniging gaat de leden met een voorlichtingsprogramma klaarstomen voor de nieuwe regelgeving.

Consumentenvertrouwen

Het programma ‘Privacy Waarborg’, dat nu up-to-date wordt gebracht, dient daarbij als een finale toets of een organisatie klaar is voor de verschillende wetswijzigingen. Diana Janssen, directeur van DDMA: “Bedrijven dienen zich natuurlijk aan de wet te houden en daar helpen we ze bij. Maar wij vinden het ook belangrijk dat organisaties actief werken aan het vertrouwen van consumenten en verder kijken dan alleen wetgeving. Een datastrategie is onmisbaar. We streven een duurzame data-economie na en daarin hoort een consument te weten waar hij aan toe is en wat er precies met zijn gegevens gebeurt.”

Onderscheid met creativiteit

Technologische ontwikkelingen zorgen er daarnaast voor dat het marketingvak continu aan verandering onderhevig is. In 2017 zal de branchevereniging nadrukkelijker aandacht besteden aan de overlap tussen technologie en creatie. “Uitgangspunt hierbij is de overtuiging dat bedrijven zich in de toekomst niet met technologie zullen onderscheiden, maar met creativiteit”, aldus Janssen. “In 2017 besteden we uitgebreid aandacht aan dit onderwerp. Dat betekent overigens niet dat we geen aandacht meer aan nieuwe technologieën zelf besteden. Integendeel, alle aspecten van het vak komen aan bod.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie