Naar inhoud

Proactieve dienstontwikkeling voor klanten in maakindustrie

De maakindustrie maakt momenteel ook in Nederland onder invloed van de digitalisering een transitie door naar een smart industry. Nederlandse machinebouwbedrijven richten zich met name op productinnovatie. Dat geldt voor 61 procent van deze ondernemingen in 2019 ten opzichte van 47 procent in 2017. In 2019 kennen ook het verhogen van de productiviteit van medewerkers (50%) en het realiseren van omzetgroei (49%) een hoge prioriteit. Daarnaast staan het vinden, binden en behouden van medewerkers (47%) en het verlagen van bedrijfskosten (45%) hoog op de agenda.

Dit kun je opmaken uit de ‘Nationale benchmark Smart Machine Industry 2020 - De status en plannen van machinebouwers bij de transitie naar een Smart Industry’ van IT-dienstverlener Siemens Digital Industries Software. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek naar de ontwikkelingen in de smart machine-industrie in Nederland. Om inzichtelijk te maken wat de status van machinebouwers is in de transitie naar een smart industry, zijn van juni tot oktober 2019 vragen gesteld aan medewerkers van ruim 100 machinebouwbedrijven ondervraagd. Van de deelnemers aan het onderzoek is 54 procent werkzaam in het kernproces van machinebouwbedrijven en werkt 25 procent op directieniveau.

Klantgerichte factoren bepalen de concurrentiepositie

De top 3 van factoren die de grootste impact hebben op de concurrentiepositie komt overeen met de top 3 van het in 2017 uitgevoerde onderzoek. Bovenaan staat de vraag naar maatwerk en differentiatie op klantspecificatie (63%). De verhoging van de leversnelheid en een kortere time to market staan op de tweede plaats (51%). Het leveren van de meest innovatieve producten deelt de derde plaats (44%) met het verhogen van de klanttevredenheid en de retentie.

De impact van de digitale transformatie wordt door slechts 17 procent van de respondenten genoemd. Deze transformatie maakt het wel mogelijk om succesvol in te spelen op de ontwikkelingen in de top 3. Ook beter gebruik van data speelt hierbij een rol, een factor die door 27 procent van de respondenten genoemd wordt.

Strategische prioriteiten en technologische ontwikkelingen

Grote stijgers in de lijst met prioriteiten zijn de digitale transformatie – 33 procent in 2019 ten opzichte van 17 procent in 2017 – en de businessinnovatie – 29 procent in 2019 ten opzichte van 11 procent in 2017. Hierdoor wordt het eenvoudiger om doelstellingen, zoals maatwerk en leversnelheid, te behalen. De grootste operationele uitdaging in relatie tot de directiedoelen zijn het leveren op klantspecificatie middels modularisatie (63%). Ook de kortere time to market (50%) en het succesvol inzetten van data (46%) vormen een uitdaging. Door het aanbod in de vorm van modules op de markt te brengen, is het mogelijk om de time to market en de productieprocessen te verkorten.

Daarnaast maken technologische ontwikkelingen machines slimmer. Deze worden uitgerust met sensoren en software, waardoor ze via het internet of things (IoT) op afstand kunnen worden bewaakt en aangestuurd. Door machinedata beter en sneller te benutten, ontstaan voor machinebouwbedrijven nieuwe mogelijkheden om proactief diensten te leveren aan hun klanten. Artificial intelligence (AI) speelt hierbij een grote rol, aangezien met deze technologie in een vroeg stadium getest kan worden en zelfs voorspeld kan worden wat klanten in de nabije toekomst nodig hebben.

Impact van de digitale transformatie op de maakindustrie

Ook productieprocessen worden slimmer ingericht, bijvoorbeeld door de opkomst van geavanceerde software voor virtuele prototyping en door simulaties die parallel lopen aan de fysieke constructie – de zogenoemde digital twins. Hierdoor kan in een eerder stadium gestart worden met het testen en klaarmaken voor productie van een nieuw machineontwerp – de zogeheten virtual commissioning. Dat is belangrijk omdat de time to market en de product life cycles steeds korter worden.

“De impact van de digitalisering in de maakindustrie wordt steeds groter”, stelt Patrick Fokke, sales director Nederland bij Siemens Digital Industries Software. “Machinebouwers die het concept van de smart industry omarmen, zijn beter in staat om snel op veranderende klantwensen in te spelen, onder meer door verschillende productopties in de vorm van modules aan te bieden. Dat flexibiliseert niet alleen de productiecapaciteit maar verlaagt ook de kosten. Bovendien creëren innovatieve fabrikanten nieuwe businessmodellen door bijvoorbeeld innovatieve remote services te bieden en machines niet alleen te verkopen, maar door ook contracten op basis van performance aan te bieden.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie