Naar inhoud

Profielfoto op Facebook is aandachtstrekker

Nederlanders denken bewust na bij het uitzoeken van een geschikte profielfoto op Facebook. Ze willen vooral positief overkomen op de foto. Erg actueel is de foto alleen niet. Het merendeel is namelijk een half jaar of ouder. En dat terwijl verandering van het silhouet op het sociale medium een garantie is voor extra aandacht. Beelden zeggen immers meer dan woorden en dat geldt onmiskenbaar voor de digitale platformen.

Verouderde foto's

Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder ruim 1.000 Nederlanders met Facebook. Met dit sociale kanaal geeft men inzicht in het persoonlijke leven. Echter, de profielfoto geeft geen actueel beeld. Twee derde wisselt slechts 1 keer per jaar of nog minder vaak van profielfoto. Twee derde van de profielfoto’s is dan ook ouder dan een half jaar. Eén op de vijf profielfoto's is zelfs ouder dan twee jaar. Een kwart wisselt weleens van foto bij grote gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld de MH17-ramp of de aanslagen in Parijs.

Meer likes

De profielfoto wordt heel bewust gekozen en moet vooral positiviteit uitstralen. Acht op de tien Nederlanders staan er dan ook lachend op. In drie op de tien gevallen is de foto op vakantie gemaakt. Zes op de tien poseert. Een kwart van de Facebook gebruikers kijkt niet in de lens van de camera. Een kwart van de profielfoto’s is een selfie. Het is ook populair om een profielfoto met de kinderen te hebben. Van de mensen met kinderen, heeft 52 procent een kind op de foto staan. Gemiddeld krijgt een nieuwe profielfoto 42 likes.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie