Naar inhoud

Protectionisme belemmert de groei van digitale ondernemingen

De groei van een nieuwe generatie, snelgroeiende en op export gerichte online ondernemingen dreigt af te remmen door toenemende barrières voor internationale handel. Wereldwijd gezien doet 70 procent van de digitale ondernemingen internationaal zaken – een percentage dat veel hoger ligt dan in andere handelssectoren. In het exportland Nederland ligt dit percentage met 76 procent zelfs hoger. Dit is echter toch lager dan in andere Europese landen, zoals Frankrijk (84%), Italië (78%) en Spanje (77%).

Global natives

Deze global natives zijn gemiddeld 141 procent sneller gegroeid in omzet en 15 procent sneller in het aantal medewerkers dan bedrijven die trager zijn met hun internationale expansie. Maar deze ondernemingen stellen dat het toenemende protectionisme, de importtarieven en de regelgeving een gevaar vormen voor deze economische groei. Tot wel 38 procent van de nettowinst van deze ondernemingen wordt besteed aan het voldoen aan regelgeving en compliance. Daarbij zegt de helft dat deze kosten zelfs toenemen.

Online ondernemingen

Dit leert een wereldwijd onderzoek onder ruim 9.000 oprichters en managers van online ondernemingen uit 15 landen en meer dan industriesectoren. De studie is uitgevoerd door IT-dienstverlener Stripe in samenwerking met marktonderzoeksbureau VIGA. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Global Natives – How online businesses are leading a new wave of globalization despite growing challenges to international trade’.

Social media

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse bedrijven in eerste instantie uitbreiden naar de Europese Unie (38%), gevolgd door Noord-Amerika (15%) en Zuid-Amerika (11%). De wijze waarop dit soort bedrijven internationale markten betreedt, is typerend voor online ondernemingen. 50 procent geeft aan dat social media de belangrijkste kanalen vormen om producten en diensten internationaal aan te bieden, belangrijker dan advertenties (43%) en het lokaliseren van websites (40%).

Aantrekken talent

Naarmate meer bedrijven internationaal uitbreiden, wordt het steeds belangrijker om ook internationaal talent aan te trekken. Bijna driekwart van de ondervraagde ondernemingen is tegen een strikt immigratiebeleid. Slechts de helft zegt goed tot zeer goed ondersteund te worden ondersteund door de overheid bij het aantrekken en aannemen van internationaal talent.

Internationale uitbreiding

Enkele andere opvallende uitkomsten uit het onderzoek zijn:

  • Bedrijven groeien sneller dan ooit – 60 procent van de online ondernemingen met internationale klanten is al in het eerste jaar van het bestaan internationaal actief geworden, in Nederland is dat 64 procent.
  • Globalisatie is een feit – 80 procent van de online ondernemingen is van plan om de internationale activiteiten in de toekomst verder uit te breiden. 46 procent zegt zelfs de internationale activiteiten aanzienlijk te willen uitbreiden. In Nederland ligt dit percentage iets lager (37%).
  • Online tools maken het makkelijker voor ondernemingen om internationaal te opereren – 68 procent van de online ondernemingen zegt dat het – vergeleken met 5 jaar geleden – dankzij online tools nu makkelijker is om internationaal uit te breiden. Onder Nederlandse ondernemingen ligt dit percentage iets lager (60%).
  • Belastingen en regelgeving maken internationale uitbreiding moeilijker – Volgens de respondenten maken belastingen (38%) en regelgeving (36%) het moeilijker om internationaal uit te breiden. Nederlandse respondenten lijken hier minder last van te hebben met respectievelijk 24 en 25 procent.
  • Startende online ondernemingen voelen zich voldoende gesteund door hun overheid – Wereldwijd zegt ruim de helft (52%) van de respondenten tevreden te zijn over de steun die wordt ontvangen van de overheid bij het starten van een online onderneming. Onder de Nederlandse respondenten ligt dit percentage zelfs nog iets hoger (54%).

Duidelijke barrières

“Dit onderzoek bevestigt wat wij, met een bedrijf dat in meer dan 40 landen opereert, zien als een duidelijke barrière bij het opschalen op het Europese continent”, zegt Matthijs Welle, chief executive officer van technologiebedrijf Mews. “De regulering van de btw en data krijgt volop aandacht, maar Europa heeft nog een lange weg te gaan op weg naar het bieden van één interne Europese markt. Want veel andere belastingen en lokale regels, zoals stedelijke en regionale belastingen, immigratie en financiële rapportage, zijn nog niet geharmoniseerd in de wijze waarop ze zijn opgesteld of worden geïnd. Dit laat duidelijk zien dat, hoewel Europa een hoop potentieel biedt, er nog veel werk aan de winkel is voordat we in deze regio kunnen concurreren op dezelfde schaal als in de Verenigde Staten van Amerika of Azië”.

Protectionisme remt

“Globalisatie is een van de hoekstenen van economische vooruitgang en innovatie”, zegt Billy Alvarado, chief business officer of Stripe. “Technologie die grenzen overstijgt, heeft het speelveld voor zowel mensen als bedrijven radicaal veranderd en maakt het makkelijker om internationaal zaken te doen. Maar protectionisme zet een rem op de groei en het innovatietempo wereldwijd. Kleine ondernemingen worden hier disproportioneel hard door geraakt. Wij zijn ervan overtuigd dat online ondernemingen over de hele wereld de sleutel in handen hebben om de internethandel een sterke impuls te geven – en daarmee de wereldwijde welvaart.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Stripe.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie