Naar inhoud

“Publieke omroep kan de slag om de middelmaat nooit winnen”

“De opdracht van de publiek omroep moet de komende concessieperiode worden aangescherpt omdat de NPO de slag om de middelmaat nooit kan winnen. Dankzij het internet hebben de publieke omroeporganisaties echter wel de mogelijkheid zich juist te richten op specifieke groepen die samen voor een groot bereik van een heel divers aanbod zorgen. Daarom moeten deze organisaties echt excelleren op het gebied van onafhankelijke journalistiek, documentaires, onderzoeksjournalistiek, kunst en cultuur, educatie, experiment en innovatie en met een platformonafhankelijke opdracht.”

Onafhankelijk, urgent en relevant

Dat stelt VPRO-directeur Lennart van der Meulen: “Wees helder en maak met publiek geld wat niet door de markt wordt gemaakt, bedien groepen die de markt links laat liggen, wees onafhankelijk in je keuzes, urgent en relevant.” Hij hekelt ook de bezuiniging van 75 miljoen euro waarmee het ministerie van Financiën de publieke omroep in 2019 wil opzadelen: “Dat is twee keer zoveel als de verwachte terugloop van de STER-inkomsten. Niet als erfenis van Sander Dekker. Niet van de tafel gevallen bij het formeren. Nee, de publieke omroep moet van het ministerie van Financiën meer oppotten, alvast geld reserveren voor ontslagen en nu al uitgaan van de lagere STER-prognoses voor 2022.”

Opdracht publieke omroep

Volgens Van der Meulen kan het financiële probleem door minister Arie Slob best anders worden opgelost: “Maak Financiën klip en klaar helder dat het probleem geen 75 maar 36 miljoen is in 2019. Steun de publieke omroep om de online STER-inkomsten te optimaliseren. Steun de publieke omroep om meer geld te krijgen voor de doorgifte van de programma’s. Compenseer zo de terugloop van de lineaire STER-inkomsten. En voer op weg naar de nieuwe concessieperiode een verstandige discussie over de opdracht van de publieke omroep en het redelijke budget dat daarbij hoort.”

Marginalisatie voorkomen

De VPRO-directeur kondigde aan dat de VPRO de komende seizoenen meer zelf gaat ontwikkelen, maken en coproduceren: “Zo kunnen wij voorkomen dat de NPO en de andere omroepen ons marginaliseren. We hebben lang genoeg in het keurslijf van de zelfstandige omroep gezeten. Er is zoveel veranderd in de media dat de financiële strafkortingen van de VPRO, EO en MAX van tafel moeten. De VPRO wil weer toegang tot NPO1 met toegankelijke, oorspronkelijke en bijzondere series. NPO3 moet voor het echt te laat is een nieuw profiel krijgen als moderne cultuurzender met een open blik op Nederland en de wereld. En wij willen programma’s leveren over muziek, film, design, wetenschap, kunst en educatie. We gaan weer drama ontwikkelen en eigen jeugdprogramma’s.”

Bereiken van de millennials

Volgens de Van der Meulen is de grootste uitdaging voor de omroep het bereiken van de millennials: “Dat moet online gebeuren. Wij willen flinke budgetten van Zapp en NPO3 online first inzetten. We willen dat de NPO investeert in het cross-mediaal versterken van radio en televisietitels en stopt met het zinloos online optuigen van netten en zenders.” De VPRO heeft aangekondigd in 2018 grondig te gaan investeren in het cross-mediaal maken van de organisatie. Er komt een nieuwe hoofdredactie media met drie hoofdredacteuren die samen verantwoordelijk zijn voor het hele programmapakket, lineair en online, audio, video en cross-media.

Koers richting online mediawereld

“We gaan multimediale producties maken met programmateams waarin veel expertise van de online wereld vertegenwoordigd is”, kondigt Van der Meulen aan. “En we gaan zelf op zoek naar ons publiek. We nemen zelf onze distributie, interactie en impact te hand omdat we niet afhankelijk willen zijn van de NPO als enig platform. We richten ons daarbij vooral op een jonger en internationaler publiek. We gaan door met onze succesvolle ondertitelde YouTube-kanalen en we blijven online audio en video produceren voor alle platforms. Van NPO Start tot Spotify. We bouwen de gids om tot een multimediale uitgeverij met een eigen online omgeving met nieuwe diensten voor een nieuw publiek. We blijven investeren in technische innovatie, nieuwe media en ons Medialab. We staan als Captain Kirk in de online mediawereld. Ready to explore the universe. We laten ons niet gevangenhouden op de aardkloot van de NPO.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie