Naar inhoud

Rabobank maakt mobiel betalen mogelijk voor een breed publiek

Klanten van de Rabobank met een mobiel abonnement van telecomprovider KPN kunnen voortaan ook betalen met hun smartphone. Vanaf deze week kan de digitale portemonnee Rabo Wallet worden geïnstalleerd op Android-toestellen met een KPN NFC SIM-kaart. Met de bankpas in hun telefoon kunnen ook klanten van 16 jaar en ouder snel en makkelijk aan de kassa betalen. De applicatie heeft daarnaast ruimte voor klantkaarten, aanbiedingen en het mobiel betalen van parkeerkosten.

Betalen met smartphone

De bredere beschikbaarheid van de mobiele functionaliteit is voor de bank een volgende stap in de ontwikkeling van mobiel betalen. “Betalen met je smartphone is het betalen van de toekomst”, zegt Elze Vonk, hoofd financieren, betalen en verzekeren bij de Rabobank. “Consumenten willen steeds meer met hun smartphone doen en het liefst laten ze hun portemonnee thuis. Met de Wallet op je telefoon kan dat. Het is snel en gemakkelijk en net zo veilig als betalen met een plastic bankpas.”

Jongeren vanaf 18 jaar

Als eerste Nederlandse bank wordt de mogelijkheid tot mobiel betalen ook aangeboden aan jongeren vanaf 16 jaar. “Dat is een belangrijke toevoeging, omdat die doelgroep onderweg en op school volop te maken krijgt met contactloos betalen”, aldus Vonk.

Meer dan een digitale bankpas

De Wallet is meer dan alleen een digitale bankpas. Klanten kunnen er klantkaarten, ledenpassen en kortingsbonnen in opslaan en indien gewenst aanbiedingen ontvangen. Ook kunnen ze hun saldo checken en parkeerkosten betalen. De betalingen worden direct van de betaalrekening afgeschreven, net als bij het gebruik van de bankpas. Hierdoor houden klanten grip op hun saldo en dat willen Nederlandse consumenten graag.

Alleen voor Android-besturing

Met de NFC SIM-kaart van KPN zijn vrijwel alle Android 4.4 telefoons of hoger geschikt om met de Wallet veilig en eenvoudig mobiele transacties te verrichten. De telecomprovider voorziet nieuwe mobiele klanten sinds 1 januari al van een NFC SIM-kaart. Andere klanten krijgen de SIM-kaart op aanvraag of bij reguliere vervanging.

Toepassing NFC-technologie

Ruim 80 procent van de Nederlanders bezit een smartphone, heeft die bijna altijd op zak en is daarmee continu online. Daarnaast is al ruim één derde van de betaalterminals in Nederland voorzien van NFC-technologie en dit aantal is snel groeiende.

Praktische toepassing smartphone

Jasper Snijder, directeur new business bij KPN: “Dat de smartphone in ons dagelijks leven steeds belangrijker wordt, ook voor praktische toepassingen zoals betalen en toegang verlenen, is een gegeven. Voor wie wil, zou de smartphone op termijn de inhoud van de portemonnee en de sleutelbos zelfs kunnen vervangen. Gemak en veiligheid staan daarbij voorop, vandaar de toepassing van NFC-technologie.”

Stapsgewijze introductie

De Wallet wordt bewust in stappen op de markt te gebracht. Smartphone-technologie is volop in ontwikkeling en die ontwikkelingen worden in de breedte gevolgd. De Rabobank stelde in februari 2015 als eerste Nederlandse bank mobiel betalen beschikbaar voor een reeks veelgebruikte toestellen van Samsung.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie