Naar inhoud

Realisatie van een centraal klantbeeld blijft een uitdaging

De beschikbaarheid van data is binnen Nederlandse bedrijven en instellingen in het afgelopen jaar sterk toegenomen. Het aantal organisaties waar iedere werknemer gemakkelijk toegang heeft tot data, is meer dan verdubbeld van 12 procent in 2019 naar 27 procent in 2020. Ook zegt bijna de helft (49%) dat er meer budget is voor nieuwe marketingtechnologie. Toch heeft – net als vorig jaar – slechts 20 procent momenteel een gecentraliseerd en actueel beeld van zijn klanten.


Status data driven marketing in Nederland

Dit blijkt uit het eerste deel van het ‘Data-Driven Marketing Onderzoek 2020’ van branchevereniging voor data en marketing DDMA, waarvoor aan medewerkers van 162 Nederlandse organisaties vragen zijn voorgelegd. In dit eerste deel van het jaarlijkse onderzoek is in kaart gebracht in hoeverre de datagedreven marketingsector de technologie in huis heeft om met data de klanten en hun behoeften centraal te stellen.

In het nog lopende tweede deel van het onderzoek worden onder meer vragen gesteld over de budgetten, de inzet van kanalen en de grootste marketinguitdagingen. Op basis van deze vernieuwde inzichten worden leden van de vereniging geholpen met het verbeteren van de klantinteractie en het realiseren van de mooiste klantervaring. Het bijbehorende onderzoeksrapport wordt op 19 november 2020 gepubliceerd.

Data beter vertaald naar bruikbare inzichten

Het onderzoek laat zien dat het Nederlandse bedrijfsleven data beter weet om te zetten in bruikbare inzichten voor de business. 71 procent van de organisaties geeft dit aan, terwijl dit vorig jaar nog maar 41 procent was. Opvallend is dat kleine organisaties met minder dan 100 medewerkers hierin het voortouw nemen, want 77 procent daarvan vertaalt data naar bruikbare inzichten voor de business. Bij grote organisaties met meer dan 100 werknemers is dit 67 procent.

Ook spelen data bij kleinere organisaties een grotere rol in de besluitvorming dan bij grote organisaties. 47 procent van de kleine organisaties zegt uitsluitend beslissingen te nemen op basis van data, terwijl dit bij grote organisaties in 41 procent van de gevallen gebeurt. Dat is een interessante uitkomst, aangezien grote organisaties vaak beschikken over meer geavanceerde tooling om hun data en inzichten op orde te krijgen.

Predictive modelling veelal nog onbekend

Steeds meer organisaties passen technieken toe die nodig zijn voor een goede datagedreven werkwijze. Zo past 67 procent datavisualisatie toe. Ook retargeting (67%) en marketing automation (65%) worden veel gebruikt. Bij de geavanceerdere technieken valt nog veel winst te boeken. Zo wordt real-time personalisatie nog maar bij 40 procent van de organisaties toegepast en staat het bij 34 procent nog niet eens op de planning.

Met predictive modelling kunnen eveneens nog stappen worden gemaakt. 40 procent heeft de techniek inmiddels in gebruik, maar bij 29 procent is de techniek nog geen onderwerp van gesprek of zelfs volledig onbekend. De verschillen tussen opdrachtgevers en bureaus zijn groot. Bij bureaus is 48 procent helemaal niet bekend met predictive modelling, terwijl opdrachtgevers deze techniek veel in gebruik hebben (40%) of in ieder geval op de planning hebben staan (32%).

Grote organisaties qua tooling een stuk verder

Van alle tools zijn systemen voor customer relationship management (CRM) het meest in gebruik (85%). Daarna volgen in afnemende volgorde platforms voor business intelligence (BI) & reporting (73%), data warehousing (50%), customer data platforms (34%), data management platforms (31%) en master data management platforms (15%). Bij elke tool is er een sterk verschil in gebruik tussen kleine en grote organisaties te zien.

Elk platform is bij grote organisaties meer in gebruik dan bij kleine organisaties. In het geval van een business intelligence & reporting platform is dit zelfs meer dan twee keer zoveel: 92 procent bij grote organisaties en 44 procent bij kleine organisaties. Met betrekking tot tooling blijven kleine organisaties achter op grote organisaties, ondanks dat kleine bedrijven en instellingen naar verhouding meer waarde halen uit hun data.

Verwachtingen over data driven marketing voor 2021

Langzamerhand beweegt het Nederlandse bedrijfsleven naar een meer volwassen datacultuur. Dat is vooral te merken aan het feit dat steeds meer organisaties hun data weten te gebruiken voor meer geavanceerde analysetechnieken, zoals descriptive analytics en diagnostic analytics. Daarentegen blijft de groei van prescriptive analytics – en daarmee het gebruik van geautomatiseerde en zelflerende voorspelmodellen – uit, want slechts 5 procent gebruikt het.

Dit werd vorig jaar nog als een belangrijke toekomstige trend in data driven marketing genoemd. Andere belangrijke trends die genoemd werden, waren artificial intelligence (AI) en machine learning. Echter, de verwachting dat artificial intelligence en machine learning het werk van data-analisten en data scientists binnen drie jaar overnemen, is gehalveerd van 25 procent in 2019 naar 12 procent in 2020.

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie