Naar inhoud

Realtime personalisatie gekoppeld aan reclame, marketing en service

Hoewel er al geruime tijd wordt geanticipeerd op het convergeren van activiteiten op het gebied van reclame, marketing en service, opereren deze functies bij de meeste bedrijven nog als aparte silo's met een inconsistente klantbeleving tot gevolg. Zo hebben veel consumenten inmiddels ervaren om online advertenties aangeboden te krijgen voor een product dat ze zojuist hebben aangeschaft. Dit betekent niet alleen een gemiste kans voor up-selling maar laat een slechte merkbeleving achter. Een nieuw partnership beoogt meer actuele en relevante merkinteracties te genereren.

Optimaal gepersonaliseerde klantbeleving

Deze week hebben Pegasystems, softwareleverancier van strategische bedrijfsapplicaties, en Merkle, een technologisch, datagestuurd performance marketingbureau, een partnership aangekondigd waarmee bedrijven hun reclameactiviteiten kunnen koppelen aan marketing- en klantenservicekanalen voor een optimaal gepersonaliseerde klantbeleving. De samenwerking werd aangekondigd tijdens het event 'Pegaworld 2016' in Las Vegas.

Koppeling first-party gegevens aan third-party data

De integratie koppelt diepgaande first-party gegevens van CRM-toepassingen (Customer Relationship Management) met third-party data voor digitale reclame in een closed-loop proces. Aangestuurd door de Pega Customer Decision Hub met geavanceerde data-analyse en adaptief leren, suggereert deze oplossing op een intelligente manier met de beste vervolgactie, gebaseerd op realtime klantgedrag over alle kanalen waarop interactie met de klant plaatsvindt. Dankzij het tweerichtingsverkeer van data zijn reclame, marketing, retail en klantenservice in staat om soepel samen te werken voor meer relevante en juist getimede interacties; van online advertenties en e-mailcampagnes tot en met een telefoontje van de klantenservice.

Eenduidig inzicht en adaptieve data-analyse

Aan de hand van dit meer complete klantbeeld kunnen merken het eenduidige inzicht koppelen aan adaptieve data-analyse om:

  • Een klant opnieuw te benaderen met een relevante digitale advertentie gebruikmakend van adaptieve data-analyse ondersteund met eerder in kaart gebrachte informatie over de klantbetrokkenheid;

  • De juiste aanbieding per e-mail te versturen, ondersteund met een klikbare advertentiebanner en met behulp van recente informatie over de merkbetrokkenheid van de klant;

  • Een doelgerichte advertentiecampagne en gelijktijdig marketingaanbod te lanceren op basis van recente informatie over de klantbetrokkenheid via ‘likes’ van de klant voor het merk of tweets over een specifiek product;

  • Een aantrekkelijke productkorting te bieden aan een klant door een servicemedewerker op basis van het aantal klikken op digitale productadvertenties van de betreffende klant.

Effectieve planning, activering en meting

Door Merkle beheerde campagnes bieden marketingmanagers maximaal inzicht in first-party en third-party data die ze vervolgens kunnen inzetten voor een effectieve planning, activering en meting. De kern van deze media targeting zijn first-party CRM-gegevens, het creëren van specifieke doelgroepen door middel van custom audience creation en focus op premium uitgevers, nu inclusief Pega CRM data, analyse en decision management. The Pega Customer Decision Hub biedt diepgaande kennis over klanten en hun gedragingen middels voorspellende data-analyse die op een en hetzelfde platform zijn gebouwd. Marketing-, verkoop- en serviceorganisaties kunnen hiermee hun strategieën in één beheeromgeving ontwikkelen en alle betrokken kanalen voorzien van intelligente en consistente acties en aanbevelingen.

Marketing- en advertentiedata geconvergeerd

Er wordt alle lange tijd gesproken om marketing- en digitale advertentiedata te convergeren, maar om het ook in de praktijk te brengen was geen eenvoudige opgave”, aldus Kevin Sullivan, Hoofd Decision Sciences, Fifth Third Bank. “De samenwerking tussen onze partners Merkle en Pegasystems helpt ons de verschillende vormen van gepersonaliseerde belevingen die onze klanten verwachten, verder te differentiëren. De combinatie van krachtige decisioning en data-analyse met marketing en digitale advertentiedata kan een waardevolle tool zijn om zowel klanttevredenheid als omzetgroei te vergroten.”

Realtime decision management

Deze baanbrekende oplossing maakt gebruik van Comet’s expertise op het gebied van realtime decision management. Merkle plukt hiermee de vruchten van de acquisitie van Comet Global Consulting eerder in 2016. Het samenwerkingsverband is een verdere uitbreiding van de langdurige relatie tussen Comet en Pega”, stelt David Williams, Chairman en Chief Executive Officer bij Merkle. “Het resultaat van deze samenwerking biedt een uniform beeld dat individuele privacy beschermt, de mogelijkheden van effectieve mediaplanning en activering vergroot en metingen op persoonlijk niveau biedt.”

Onbegrensde verwachtingen van de klant

De verwachtingen van de hedendaagse klant lijken onbegrensd, hetgeen marketeers dwingt tot uitzonderlijke prestaties op het gebied van gepersonaliseerde ervaringen op elk gewenst moment”, aldus Alan Trefler, CEO van Pegasystems. “Door aan te haken bij Merkle´s uitgebreide netwerk voor digitale reclame, klantenservice en expertise kennis, overbruggen wij het langdurig gapende gat tussen digitale reclame, klantenservice en marketing. Dit biedt organisaties ongekende mogelijkheden voor de meest relevante customer journey.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie