Naar inhoud

Rechten en plichten van consumenten bij online paasinkopen

Dankzij online shopping ben je voor je inkopen voor Pasen al lang niet meer gebonden aan de ondernemer op de hoek. Een hele speciale chocoladepaashaas, een ambachtelijk paasbrood of een kleurig tulpenboeket: je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt bij je thuis geleverd. Ongetwijfeld handig, maar hoe zit het met je rechten en plichten wat betreft deze, meestal bederfelijke, waar? Vijf zaken die je moet weten over online paasinkopen doen.

1. Paasinkopen te laat geleverd! Wat zijn mijn rechten?

Als er een uitdrukkelijke levertijd is afgesproken, dan is de verkoper wettelijk verplicht om ook op die datum te leveren. Dit is extra relevant bij paasinkopen, want aan paasartikelen heb je niet zoveel als het feest voorbij is. Wettelijk gezien kun je als consument de overeenkomst direct ontbinden als er niet op de afgesproken datum wordt geleverd. De verkoper dient de ontvangen betalingen te vergoeden. Let wel, alleen het weigeren van de geleverde boodschappen is niet hetzelfde als een ontbinding. Daarom is het belangrijk dat je hiernaast ook een duidelijke verklaring, bijvoorbeeld in de vorm van een e-mail, naar de webwinkelier stuurt waarin je verklaart dat je het geleverde niet hebt geaccepteerd en daarmee de overeenkomst ontbindt. Heb je de te laat geleverde boodschappen toch aangenomen, dan kun je binnen de bedenktermijn nog gebruik maken van het herroepingsrecht.

2. Ik heb rode tulpen in plaats van gele ontvangen. Had ik deze beter niet kunnen aannemen?

Nee hoor, je kunt als koper nog steeds aanspraak maken op de gele tulpen. Op grond daarvan ben je namelijk een overeenkomst aangegaan en je mag verwachten dat hetgeen wat je ontvangen hebt, daaraan voldoet. Als er iets anders geleverd is dan oorspronkelijk besteld, is er simpelweg sprake van een verkeerde levering. Het maakt hierbij niet uit of je de tulpen al hebt aangenomen of dat je er pas later achter komt dat het de verkeerde zijn. Neem wel na constatering direct contact op met de leverancier en vraag om de levering van de juiste kleur tulpen. Indien dit onmogelijk blijkt, dan kan het contract ontbonden worden en zal de verkoper het volledige bedrag aan je terug moeten betalen. Het is natuurlijk zonde dat de tulpen na retour niet meer opnieuw te verkopen zijn, maar je bent niet verplicht een verkeerde levering te houden.

3. De boodschappen die ik heb besteld, zijn niet meer houdbaar op Tweede Paasdag. Mag ik deze retourneren?

Dat is een lastige. In principe geldt bij online aankopen namelijk een bedenktermijn van 14 dagen waarin je het artikel kan retourneren. Dit wordt het herroepingsrecht genoemd. Er zijn echter uitzonderingen op dit herroepingsrecht. Bijvoorbeeld bij producten die snel bederven of die een beperkte houdbaarheid hebben. Houd er dus altijd rekening mee dat bederfelijke waar uitgesloten kan zijn van het herroepingsrecht. Het is daarnaast belangrijk om te weten welke producten op welk moment niet meer houdbaar waren. Was dat op moment van bezorging of later? Stel, je hebt bepaalde producten op vrijdag ontvangen, met een houdbaarheid tot de volgende dag terwijl je op zondag je paasbrunch hebt gepland. Je mocht bij het doen van de bestelling verwachten dat deze producten langer dan twee dagen houdbaar zouden zijn. In de winkel had je namelijk waarschijnlijk gekozen voor de producten met een datum later dan de dag erna. Je mag bij het online inkopen niet benadeeld worden en je zou deze niet-deugdelijke producten in principe moeten kunnen retourneren.

4. Ik heb per ongeluk de verkeerde smaak paaseieren besteld, hoe zit het met het retourrecht?

Ook hier geldt dat de consument binnen de bedenktermijn van 14 dagen een beroep kan doen op het herroepingsrecht mits de producten niet uitgesloten zijn van retournering. We gaan er in dit geval vanuit dat chocolade paaseieren, mits ongeopend, onder het standaard herroepingsrecht vallen en teruggestuurd kunnen worden. Als je de verpakking van de paaseieren al hebt geopend en ervan hebt gegeten, dan kunnen deze waarschijnlijk om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne helaas niet teruggestuurd worden. Maar goed, dan is er hopelijk iemand anders die je graag helpt bij het opeten van de chocolade.

5. Een aantal van de bestelde chocoladepaashazen is gebroken bezorgd. Bij wie kan ik hiervoor terecht?

Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Je kunt hiervoor het beste zo snel mogelijk de verkoper contacteren. Het transportrisico ligt namelijk bij de verkoper en dat betekent dat tot aan het moment van levering de verkoper de risico’s draagt. Je kunt je als koper hiernaast onder andere beroepen op het recht op garantie waarbij je herstel of vervanging van het product kan eisen, ook wanneer je de verpakking al hebt open gemaakt. Je kunt dus verwachten dat er nieuwe chocoladepaashazen geleverd worden die niet gebroken zijn.

De auteur is juriste bij het keurmerk Trusted Shops.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie