Naar inhoud

Reclame effectiever door gebruik van minder woorden

Reclame-uitingen van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zijn soms verrassend creatief, maar het kan wel effectiever. Flyers, folders en advertenties zijn veelal nog overladen met veel woorden, die bovendien niet altijd de kern raken. Juist een pakkende tekst sluit aan bij de korte tijdsspanne waarin de consument zijn oordeel velt. Ook pakkende beelden en een heldere call to action verhogen de effectiviteit van commerciële boodschappen.

Effectiviteit reclame

Uit de MKB Reclamecheck blijkt dat ondernemers wel reclame willen maken, maar dat zij niet altijd weten hoe. Zo’n 70 MKB-ondernemers lieten hun reclame-uitingen beoordelen op effectiviteit door een team van experts op het terrein van direct marketing van post- en pakkettenbezorger PostNL. Aan ruim 40 procent van de ondernemers wordt geadviseerd minder woorden te gebruiken in een boodschap. En 28 procent krijgt het advies geadviseerd reclame-uitingen te voorzien van aantrekkelijker beeld, in casu meer kleur en mensen.

Minder woorden, meer beelden

Ondernemers willen weer groeien en nieuwe klanten bereiken. Dat kan met effectieve reclame”, zegt Ludo Voorn, directeur marketing van PostNL. “Via een speciale website kregen we reclame-uitingen van de meest uiteenlopende MKB-ondernemers onder ogen. Van de lokale sportclub, naar de patisserie, tot de dierenapotheek. Er zaten verrassend goede en creatieve uitingen bij. Maar er is ook ruimte voor verbetering. Vaak gaat het om ogenschijnlijk kleine details. Zoals gebruik minder woorden. Of pas beeldende fotografie toe.”

Foto's met resultaten

Bijna de helft van de ingezonden reclame-uitingen bestond uit flyers en folders. In totaal zijn ruim 200 concrete adviezen en tips voor verbetering gegeven. Voorn adviseert om niet het product zelf, maar het resultaat te laten zien: “Bijvoorbeeld een foto van iemand die een heerlijk gerecht met rijst eet, in plaats van alleen de verpakking van de rijst. Hierdoor kan de effectiviteit aanzienlijk verbeteren.”

Korte en krachtige tekst

Voor een reclame-uiting is een korte, krachtige tekst belangrijk. Mensen beslissen namelijk binnen een paar seconden of iets interessant is. In de meeste uitingen van de beoordeelde inzendingen waren teksten te lang of raakten onvoldoende de kern. Verder waren gebruikte lettertypes erg klein. Aan 41 procent van de ondernemers is geadviseerd duidelijker te communiceren door het gebruik van minder woorden. Maar ook door tussenkopjes en door afwisseling in de opmaak. Denk daarbij aan vetgedrukte letters en andere kleuren.

Heldere call to action

Opvallend veel MKB-ondernemers (41%) communiceren geen actie in de reclame-uiting. Een gemiste kans vindt Voorn. Want zo is voor veel mensen niet duidelijk wat ze moeten doen. Daarom adviseert hij meer gebruik te maken van een eenvoudige en makkelijk te onthouden URL en een geloofwaardige call to action. Dit werkt nog beter als er een gevoel van schaarste of urgentie aan wordt gekoppeld. Dit kan door bijvoorbeeld een beperkte actietermijn te communiceren. Of door door het welbekende “Op is op!” in te zetten.

Multichannel boodschappen

Tenslotte is alle ondernemers geadviseerd om een fysieke uiting met een online uiting te combineren. Op deze manier komt men op meerdere momenten en op meerdere manieren met de klant in aanraking. Bijvoorbeeld door een direct mail te combineren met een gerichte Facebook-advertentie op basis van leeftijd, interesse of locatie. Of een e-mail als teaser of reminder wanneer de actieperiode bijna verloopt.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie