Naar inhoud

Reclame op taxi verbetert het gedrag chauffeur

De wereldwijd bekende Yellow Cabs zijn een iconisch kenmerk van het straatbeeld van New York. De taxi's zijn te herkennen aan de grote reclameborden op het dak van de taxi's. De borden leiden niet alleen tot extra inkomsten voor de ondernemers, maar zorgen ook voor een verbetering van het gedrag van de bestuurders. Adverteerders willen tenslotte alleen samenwerken met chauffeurs van onbesproken gedrag.

Meerwaarde taxirit

In samenwerking met de gemeente Amsterdam en citymarketingbureau I amsterdam heeft Capture het taxifenomeen naar Nederland gehaald. Het bedrijf gespecialiseerd in out of home taximedia wil door voorloper te zijn in innovatie en technologie meerwaarde bieden aan een taxirit. Vanaf het moment van instappen wordt getracht de passagier een memorabele belevenis te geven. In de hoofdstad is een pilot gestart om te achterhalen of Nederland klaar is voor een nieuwe vorm van buitenreclame.

Stimulans goed gedrag

Na de succesvolle proefperiode is de zogeheten TaxiTop officieel goedgekeurd door de gemeente Amsterdam. Inmiddels rijden er al 40 taxi's met een reclamedaklicht door Amsterdam. Ook zijn ze al te zien in andere gemeenten, zoals 's-Gravenhage, Rotterdam en Utrecht. Het initiatief wordt gesteund door de lokale overheden juist omdat het goed gedrag stimuleert en de taxi herkenbaarder maakt.

Beloning door reclame-inkomsten

De chauffeurs vallen eerder op bij hun klanten. Dit betekent meer ritten en daarnaast worden chauffeurs beloond voor goed gedrag met reclame-inkomsten. Bestuurders van taxi's kunnen zich opgeven bij het reclamebureau. Aan de hand van een screeningsproces worden kandidaten geselecteerd. Vervolgens worden zij getraind op het niveau van gastheerschap en merkvertegenwoordiging.

Uitbreiding netwerk

Inmiddels is er een wachtlijst van enkele honderden chauffeurs. Om alle aanmeldingen te behandelen en het netwerk uit te blijven breiden, worden in het eerste kwartaal van 2016 nieuwe investeringen opgehaald. Het netwerk wordt dan ook uitgebreid naar andere provincies. Bovendien gaat het bedrijf met de innovatie in buitenreclame een start maken in de grootste steden van België. Dan zijn de lichtgevende en blijvend bewegende verschijning op de taxi's ook daar te aanschouwen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie