Naar inhoud

Reclamebeperking NPO versnelt groei van influencer marketing

De recente aankondiging dat de Nederlandse publieke omroep grotendeels reclamevrij wordt, heeft gemeende reacties opgeroepen. Hoewel de officiële verklaring van Arie Slob, de verantwoordelijke minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, nog niet openbaar is gemaakt, is duidelijk dat NPO 1, 2 en 3 in de nabije toekomst tot 20.00 uur reclamevrij worden. Online verdwijnt zelfs alle reclame bij de publieke omroep. Naar verluidt blijft op de radio alles bij het oude.

Enerzijds wordt de beslissing als een cadeau voor de commerciële zenders gezien, omdat adverteerders jaarlijks meer dan 60 miljoen euro besteden bij de NPO – geld dat nu terecht kan komen bij de mediabedrijven RTL en Talpa Network. Anderzijds wordt gesproken over een duidelijkere invulling van de publieke omroep, met de kanttekening dat de kwaliteitsborging nog grote vraagtekens oproept.

Reclamevrije NPO

Toch zijn er ook twijfels over de directe link die wordt gelegd tussen de aanstaande beperking van de advertentieruimte bij de publieke omroep en de verwachte toename van de reclamebestedingen bij de commerciële televisiezenders. Een bovengemiddeld deel van het vrijkomende budget wordt namelijk mogelijk helemaal niet uitgegeven aan Sven Sauvé, John de Mol en kompanen. Dat kan immers ook op een minder traditionele wijze worden besteed.

Jonge doelgroep

“We zien een groeiende doelgroep die nauwelijks of helemaal geen televisie meer kijkt”, stelt Paolo Martorino, chief executive officer bij influencer-marketingplatform Join. “Voor bedrijven met een jonge doelgroep is het nagenoeg onmogelijk om via traditionele marketingkanalen consumenten te bereiken.” Deze claim wordt ondersteund door de cijfers. Want jongeren kijken steeds minder lineaire televisie en de reclame-inkomsten bij de publieke omroep liepen eerder al terug.

Influencer marketing

Veel bedrijven zoeken daarom hun heil in samenwerkingen met influencers: bloggers, vloggers, Instagrammers en YouTubers die met hun content een hoofdzakelijk jonge doelgroep bereiken. Waar inkomsten van de omroepen dalen, groeit het budget dat wordt besteed aan influencers al een decennium stug door. “Veel van de sporters die wij vertegenwoordigen kent men van televisie en volgt men op social media”, duidt Leonie Oudshoorn.

Niet tijdgebonden

“Maar ook andersom zien we die tendens”, stelt de commercieel manager bij bureau Influencers of Sports. “Want Influencers die groot zijn geworden op social media zijn inmiddels bekende Nederlanders op televisie. Influencer marketing kent als grote voordeel dat het geen vaste tijdsblokken heeft om binnen te adverteren.” Of de adverteerders op de publieke omroep ook toe zijn aan deze modernisering, moet natuurlijk nog blijken.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie