Naar inhoud

Reclamecampagnes dit jaar nauwelijks gefocust op Koningsdag

Normaliter is 27 april de dag waarop Nederlanders in groten getale de wrange nasmaak van oranjebitter wegspoelen met bier en witte wijn op een zonovergoten terras. Dit jaar is dit natuurlijk anders door de maatregelen die de overheid heeft getroffen om verdere verspreiding van het coronacrisis in te dammen. Niet voor niets is Koningsdag dan ook ietwat geforceerd omgedoopt tot Woningsdag. Daarom is het in 2020 relatief rustig in Nederland op deze collectieve vrije dag – op de pleinen en in de advertenties.

De inventiviteit van Nederlanders zorgt ervoor dat Koningsdag 2020 niet in stilte voorbijgaat. Het was al een enige tijd een tendens om de televisie als medium af te schrijven, maar dit traditionele kanaal toont in deze crisistijd zijn krachtige waarde als platform voor informatie en vermaak. Ook in het virtuele domein zijn uiteenlopende activiteiten – al dan niet interactief – zoals ‘Koningsdag thuis – Oranje boven, oranje binnen’.

Nauwelijks reclame voor Koningsdag

In reclamecampagnes is nauwelijks aandacht besteed aan de 53e verjaardag van koning Willem-Alexander. Het zijn sowieso al bizarre tijden voor de reclamemakers in Nederland. Want waar moet je reclame voor maken? Evenementen vinden voorlopig geen doorgang, een vakantie in een exotisch oord is tot nader order een fata morgana en horecaetablissementen houden de deuren noodgedwongen ook nog even gesloten.

Door de grootste daling van het consumentenvertrouwen ooit zijn grote aankopen op dit moment bovendien niet waarschijnlijk. Dus daar waar we voorheen de hele cast van ‘De Luizenmoeder’ in vrijwel continue aaneenschakeling voorbij hoorden komen in commercials op radio en televisie, is het nu stil, heel stil. Momenteel worden we daarom voornamelijk geconfronteerd met clichématige reclameboodschappen van brancheverenigingen.

Vooral commercials van brancheorganisaties

Het is heel geruststellend om vast te stellen dat voormalig minister van Veiligheid en Justitie Ard van der Steur na zijn aftreden als bewindsman niet bij pakken neer is gaan zitten en tegenwoordig onder andere voorzitter is van de Nederlandse Veiligheidsbranche. Maar zijn boodschap namens die organisatie is niet meer dan een kopie van de oproepen van al die andere brancheorganisaties. De copywriters van deze commercials lijken massaal last te hebben van een writer’s block.

De commercials van de brancheorganisaties die momenteel de ether kleuren, zijn vooral trieste reeksen van herhaald woordgebruik. Ja, het is een moeilijk tijd en we moeten het samen doen, vooral voor elkaar zorgen en zo veel mogelijk thuisblijven. Maar waarom moet dat in een polonaise van clichés in tijd dat die volksdans ongewenst is? En natuurlijk doen medewerkers in de zorg prachtig werk. Vergeten we dan echter niet dat er talloze goedwillende zzp’ers zijn die werkloos thuiszitten – zelfstandigen zonder personeel maar met name zonder poen?

Wat doen platformen als Booking.com, TheFork en Springest nu eigenlijk, behalve winst maken over de rug van andere ondernemingen?

Oproep voor lokale ondersteuning

De oproep van Eric Corton om vooral nu je dagelijkse boodschappen te doen bij de lokale bakker, slager of groenteboer is sympathiek, maar past in een grotere discussie die nog steeds niet gevoerd wordt in Nederland. Want wat doen bijvoorbeeld platformen als Booking.com, TheFork en Springest nu eigenlijk, behalve winst maken over de rug van andere ondernemingen? Zij verzorgen namelijk niet de ontspannen vakanties, de heerlijke maaltijden of de leerzame opleidingen voor consumenten.

Doorgaans grijpen merken ieder volksfeest aan om hun producten aan de man te brengen, maar dit jaar is het opvallend rustig. Coca-Cola heeft alle marketingactiviteiten stopgezet vanwege de coronacrisis, dus de frisdrankenfabrikant is sowieso zwijgzaam. Dat geldt ook voor IKEA, dat de deuren van zijn winkels pas op dinsdag 28 april 2020 weer opent na een tijdelijke sluiting om de veiligheid van de medewerkers en klanten te kunnen garanderen.

Vooral commercials van supermarkten

Een willekeurige rondgang langs de eigen digitale kanalen van bedrijven leert dat er dit jaar – uitgezonderd de supermarkten – weinig activiteiten zijn rondom de koninklijke verjaardag. Action heeft het terloops over het huis gezellig maken voor deze dag. De Bijenkorf zwijgt op zijn website in alle talen over het koningshuis. HEMA focust zich bijna vanzelfsprekend op de oranje tompouces. En Kruidvat is nu al bezig met Moederdag.

E-commerceplatformen als Amazon, bol.com en Coolblue lijken niet erg koningsgezind en houden zich gewoon bezig met hun kernactiviteiten. Ook McDonald’s heeft geen speciale acties op de website staan. KPN gedraagt zich niet als een hofleverancier en biedt de nieuwe iPhone SE 2020 aan. En bij de Staatsloterij leeft de waan van de dag en wordt gewoon de Koningsdagloterij gepromoot, alsof geld je ook in deze tijd gelukkig kan maken.

Nederlanders slaan Koningsdag over

In de krant van wakker Nederland staan op zaterdag 25 april 2020 welgeteld twee advertenties gerelateerd aan Koningsdag, die niet toevallig van bedrijven zijn die in een sector actief zijn waar de omzet niet dramatisch gedaald is. Supermarktketen Jumbo biedt paginagroot alles om Koningsdag thuis te vieren en grootgrutter Albert Heijn roept op de achterpagina op om net als de koning te doen en lekker thuis te blijven. Of die boodschap ook bij mensen aankomt die driehoog-achter wonen, is niet helemaal duidelijk.

Een onderzoek van de Telegraaf laat overigens zien dat er dit jaar sowieso weinig belangstelling is onder Nederlanders voor de viering van de verjaardag van de koning. 74 procent van de lezers van die krant vindt Woningsdag geen goed alternatief voor Koningsdag. En 91 procent van hen is niet van plan mee te zingen of te toosten voor de televisie. De meeste Nederlanders kiezen er daarom ook voor om het feest dit jaar gewoon een keer over te slaan – zeker omdat ze weten dat juist de oer-Hollandse gezelligheid eerder voor de verspreiding van het virus heeft gezorgd.

Lastige tijd voor reclamemakers

En dat maakt het voor de reclamemakers zo lastig. Ze kampen niet alleen met minder opdrachten en kleinere budgetten, voor hen zijn de huidige omstandigheden ook volledig nieuw. Die vragen om een geheel andere creatieve aanpak en dat is voorlopig nog even zoeken – een zoektocht die voor velen een weg vol hindernissen is. Gelukkig zien we ook aansprekende voorbeelden van hoe advertising er tijdens een pandemie uit kan zien, zoals Zeeman met een campagne waarin thuisblijvers als helden worden neergezet.

Tip: Wil jij weten hoe je marketing automation inzet voor jouw campagnes? Dan is de opleiding Marketing Automation & Campagne Management wat voor jou!

  • Tijdens deze de opleiding leer jij hoe je jouw strategie voor marketing automation en campagnemanagement ontwikkelt en implementeert.
  • Je leert hoe je het maximale uit je campagnes kunt halen door middel van marketing automation.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie